Vzhledem k tomu, že doprava v obci je zejména na některých místech velmi intenzivní, mělo by být jedním z úkolů města neustále pracovat s náměty na zvýšení bezpečnosti chodců a vyhodnocovat varianty možných opatření.
I když za poslední desetiletí byla v této oblasti realizována řada opatření, některá místa v obci jsou pro občany stále velmi nebezpečná. Jedná se zejména o ulici Tyršovu, ulici Palackého a o ulici Pražskou. Situace není dobře vyřešena ani v některých oblastech na Brunšově, v lokalitě Dědina či Pod Bukovkou.
Je jasné, že rozšířit silnice není možné a na některých místech se lepší řešení hledají těžko, přesto existuje řada opatření, která mohou pomoci. Jde například o příčné prahy, zpomalovací semafor, zábradlí mezi chodníkem a vozovkou, osvětlení místa se zábradlím, změna povrchu vozovky a řada dalších. Vzhledem k tomu, že ulice Tyršova a Pražská, jsou krajské komunikace, musí opatření navrhovat Středočeský kraj. FOD prověřoval možnosti realizovat tato opatření, a jak jsme se dozvěděli, minimálně každé dva měsíce navštěvuje město tzv. cestmistr z krajské údržby silnic, se kterým lze jednotlivá místa konzultovat za účelem navržení nejvhodnějších opatření.
Zde je schéma Tyršovy ulice s vyznačením míst, kde vidíme problémy z pohledu chodců:
1. Oblast v Tyršově ulici u železničního přejezdu a mostu:
- Chodci ze strany kempu prakticky nemohou bezpečně přejít ulici Tyršovu na most (chybí přechod i chodník).
- Zrušený přechod pro chodce za přejezdem u mostu se stává nebezpečným místem – lidé jsou tam na přechod zvyklí a přecházejí, naproti tomu pro auta už tam přechod značený dopravní značkou není. (Pozn. Přechod neodpovídal normě, hrozilo, že auta uvíznou při dávání přednosti za závorami.)
2. Křižovatka Tyršova ulice a ulice Strmá a U Rokle (a podobně i následující křižovatka):
Situace je tam velmi nepřehledná pro chodce i vyjíždějící automobily. Přechod pro chodce není možný podle norem udělat, ale přesto je třeba navrhnout alespoň dílčí opatření ke zvýšení bezpečnosti. Možná by pomohl semafor pro vyjíždějící auta.
3. Tyršova ulice křižuje Svážnou ulici s přechodem pro chodce u přejezdu:
Auta bývají velmi rozjetá z kopce nad přechodem pro chodce. Přechod pro chodce není běžně automobily respektován. Možná by pomohlo alespoň zvýraznění přechodu užitím červeného pásu asfaltu či nějaké opatření ke snížení rychlosti.
4. Chodník i komunikace jsou v některých částech Tyršovy ulice velmi úzké. Neexistuje žádná bariéra např. zábradlí mezi chodci a automobily. V případě pádu např. dítěte nebo seniora hrozí smrtelný úraz.
5. Za deště jsou cestou na nádraží ostřikováni chodci některými projíždějícími automobily. Opatření se hledá těžko, pokud si to řidiči sami neuvědomí.
Ale existuje řada dalších nebezpečných míst v jiných ulicích, a za tímto účelem navrhujeme, aby byla zpracována analýza problémů chodců a navržením dopravně bezpečnostních opatření na konkrétních místech ve městě. Při použití každého opatření pro zvyšování bezpečnosti je samozřejmě nutno zvážit jeho vliv na nehodovost, vliv na plynulost provozu a také ekonomickou náročnost.
Za další úkol považujeme i zvýšení komfortu chodců. V investičních prioritách obce (priority 2015 - 2018) je několik bodů, jaké komunikace se plánují dle investičních priorit opravovat, kde by se měli budovat přechody, chodníky a schodiště, kde odvodnění a kde instalovat veřejné osvětlení. Priority jsou ale na 4 roky, zatím bez stanovení jejich pořadí a bez navrženého harmonogramu. Myslíme si, že spousta opatření není ani finančně nákladných, ale jde spíš o to se sejít a shodnout na způsobu realizace. Nemusí se vše řešit zámkovou dlažbou z dotace, ale někdy stačí trocha štěrku nebo značka s dopravním značením. Na plánovanou opravu boulí na mostě a nájezdu pro kočárky už řada lidí také netrpělivě čeká.
Ve městě jako naše, které má bohatý kulturní program a reprezentativní centrum, by se nemělo zapomínat na okrajové lokality. V obci je několik lokalit, které nikdy nedosáhnou svou důležitostí na dotace, je tedy na obci, aby je opravila ze svého rozpočtu. Zásadou by mělo být, že město postupně podle plánu a finančních možností zajistí základní standard všude (zpevněné komunikace, voda, kanalizace, dostatečné osvětlení). Zmíněné problémy lze najít např. oblasti Dědina či V Luhu.
Také považujeme za velmi příjemné budování různých průchodů a zkratek pro pěší. Už dlouho se mluví o průchodu z ulice 5. května do ulice Lomené a o opravě průchodu „myší díra“ z Brunšova k mostu, ale zatím k realizaci nedošlo. Při tom oba průchody by zřejmě nepředstavovali nijak závratnou částku pro rozpočet. Podobně by stála za úvahu cesta pro pěší k lokalitě Pod Bukovou mimo silnici.
S blížícím se koncem roku budě město navrhovat rozpočet pro příští rok a bylo by dobré navázat navržená opatření na plánovaný rozpočet města včetně zohlednění finančních možností. Určitě je potřeba formulovat priority a stanovit časový plán realizace jednotlivých opatření.
Zastupitel z FOD pan Koutník na minulém zastupitelstvu předložil návrh na projednání konkrétních otázek v oblasti bezpečnosti chodců, o kterých proběhla diskuze. Celá problematika však vyžaduje komplexní přístup a zastupitelstvo se usneslo, že veškeré náměty zastupitelů i z řad veřejnosti (za které budeme moc rádi a tímto občany vyzýváme, aby dali své podněty, kde vidí v obci problém) budou samostatně projednávány na pracovní poradě zastupitelů. Náměty k této problematice, můžete je posílat např. na e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Zdeňka Klimková, Martina Tunková