Na veřejném zastupitelstvu 29. března 2016 byl na programu bod bezpečnost chodců v obci. Tento podnět vznesl minulý rok pan zastupitel Koutník, na jehož základě byla přislíbena panem starostou rozšířená rada. Po několika připomenutích byl tento bod bez rozšířené rady zařazen na program veřejného zastupitelstva. Diskutovalo se o místech v obci, která nevyhovují (hlavně tedy z pohledu FOD) bezpečnosti chodců, nebo i základní kvalitě bydlení v obci. Za FOD jsme dali dohromady souhrn míst v obci, která jsou dle našeho názoru nevyhovující a proč. Na základě tohoto elaborátu bychom rádi, aby pan tajemník sjednal schůzku s cestmistrem, který by řekl jasně jaká opatření a kde jsou možná a následně se jednotlivé kroky k zajištění bezpečnosti chodců začaly realizovat. Nejde v mnoha případech o komplikované konstrukce - například zpomalovací prahy z černožlutých disků nejsou žádná nákladná záležitost - jeden stojí okolo 1 500Kč....a jak jsme mnohokrát slyšely...to jsou v Dobřichovicích marginální částky.
I. ZA PARKEM
- osvětlení (špatné, nedostatečné), díry ve vozovce, přeplněné kontejnery na tříděný odpad
II. 5. KVĚTNA
- u školy:
- Pokud děti volí bezpečnější cestu do jídelny, tělocvičny po ul.Fugnerova (nebo odtamtud chtějí přejít k hlavnímu vchodu školy), tak není zajištěn jejich bezpečný přechod nejkratší možnou cestou (na přechod si musí zajít na křižovatku s Palackého, což je zacházka, tudíž to nedělají) – bylo by vhodné udělat tam přechod a zpomalení směrem od lávky
- je nebezpečné jezdit s dětmi na kole po silnici, protože auta, která parkují u Coopu při couvání do vozovky dítě (ani dospělého na kole) vůbec nevidí, tudíž je nutné jezdit po chodníku.
- Vyvýšený přechod pro chodce od školy k průchodu u Joginu, doprava se zpomalí a je to pro děti bezpečnější
- zatáčka u statku:
- jde o nesmírně nebezbečný a nepřehledný úsek pro chodce, cyklisty i vozidla. Chodec, který jde po pravé straně ulice a chce přejít v zatáčce směrem ke statku, tak nevidí, zda zprava nejede vozidlo, přechod není značen, přitom tam chodí dost lidí. Totéž platí pro cyklisty, kteří jedou po značené cyklotrase do Let: musí zde zahnout ve velmi nepřehledné zatáčce. Vhodné zpomalit vozidla, vyřešit přehlednost zatáčky pro cyklisty, chodce zahybající do ul.Za Mlýnem a Anežky České.
- od lávky k JOJOGYM:
- pokud podél vozovky parkují auta (dost časté), tak je chodec nucen jít po silnici a hrozí kolize s auty, která tam jedou – je o strach nechat tam chodit děti samotné, pokud se v JOJOGYMukoná nějaká akce, chodník by otázku bezpečnosti chodců vyřešil, teď nemají kudy bezpečně jít.
- urychlit výstavbu pěšího průchodu k ZUŠ (skrz hasiče/..)
III. KŘIŽOVATKA PRAŽSKÁ x VÍTOVA x KARLICKÁ:
- nebezpečná pokud nejedete po hlavní a je velký provoz, kruhový objezd by mohl pomoci (jaký možný typ, popř. jiná opatření)
IV. KARLICKÁ:
- zpomalit dopravu (vozidla) u vjezdu do obce směrem od Karlíku (všichni zpomalují až před křižovatkou s Pražskou)
- Louže a vozovka ve špatném stavu
V. KRAJNÍKOVA:
- zpomalit vozidla na vjezdu do Krajníkovy ul. (obytné zóny) z Tyršovy ulice (v úseku od Tyršovy až po Svážnou není žádný zpomalovací práh, auta jezdí z/do kopce rychle, rozhodně ne 20 km/h)
- zpomalit vozidla na vjezdu od Všenor, rovněž tam není žádný zpomalovací pás (po výstavbě bytů ve Všenorech lze předpokládat další nárůst dopravy)
- mezi napojením Černolické a Generála Pelé jezdí auta v Krajníkově rychle, není žádné příležitostné parkování..
VI. TYRŠOVA:
- Zatáčka od mostu do Tyršovy je velmi nebezpečná pro chodce. Pokud jdou po pravé straně mostu, tak pak díky zrušenému přechodu nemohou bezpečně přejít na druhou stranu a nelze ani bezpečně pokračovat rovně přes přejezd a pak doprava Tyršovou, což je cesta řady dětí ze školy, které tam bydlí, nebo lidí, kteří jdou do kempu. Bylo by vhodné vyznačit v zatáčce dráhu pro vozidla a prostor pro chodce a při opravě mostu upravit prostor zábradlí tak, aby mohl chodec pokračovat přes přejezd rovně.
- Nebezpečná je rovněž cesta do kempu – řada lidí chodí např. v létěTyršovou od vlaku a pak u závor musí přejít silnici na místě, kde není přechod, v zatáčce (málokdo volí cestu přes závory a podél vody)
- Vhodné by bylo omezit rychlost v celé délce Tyršovy od mostu až k nádraží na 40 km/h a instalovat zpomalovací prvky před přechody či místa, kde lidé přecházejí (Strmá). Vzhledem k velkému množství kaluží, úzkému chodníku v úseku mezi závorami by to chodcům dost pomohlo.
- Bylo by vhodné zvýraznit přechody pro chodce, např. ten u Svážné ul., kde vozidla málokdy chodce pustí – dát zpomalovací práh, světýlka na vozovku apod.
- V oblasti od nádraží směrem do Všenor dát zákaz vjezdu cyklistům na vozovku a odkázat je na cyklostezku. Přestože tam je cyklostezka (a nehrozí zde kolize s chodci), tak řada cyklistů jezdí po silnici.
VII. PALACKÉHO:
- Ulicí chodí hodně chodců, zejména dětí – úzký chodník, kaluže, není bezpečná a Regulační plán k vyřešení bezpečnosti v dohledné době zjevně nepovede: zvážit (po dostavbě a nastěhování obyvatel bytového komplexu na statku) zda by nebylo vhodné vyzkoušet na několik měsíců (3-6) jednosměrný provoz (Palackého od mostu směrem na kruhový objezd, Vítova a 5.Května směrem na most) a poté se zeptat občanů, jak tuto změnu vnímají – na základě vyhodnocení zvážit další postup (podobné věci se dělají v řadě měst na západě, např. v Kodani, protože poskytnou poměrně přesnou představu o dopadech takového řešení a nejsou nijak nákladné – jen změna dopravního značení)
- Vyřešit odtok vody z vozovky – chodci i domy trpí
- Urychlit výstavbu průchodu k ZUŠ
VIII. PRAŽSKÁ:
- Oblast Bukovka – stojí mimo značenou obec, vozidla zde jezdí rychle. Vzhledem k většímu počtu domů zde by bylo vhodné posunout hranici obce k prvnímu domu pod sjezdem z Vráže a snížit tak rychlost projíždějících vozidel, dát značku Zvýšený pohyb chodců apod.
- Vozidla jezdí rychle – vhodné instalovat nějaké zpomalovací prvky, ukazatele rychlosti apod.
- Vybudovat další přechody, od kruhového objezdu směrem na Černošice je jich zoufale málo (jen jeden), přitom jde o dlouhý úsek
- Odtok vody z existujících chodníků – neodtéká, není možné tudy dobře chodit, když prší
IX. PARKOVIŠTĚ U NÁDRAŽÍ:
- přes vysoké živé ploty u výjezdu z parkoviště není dobře vidět, je nutné najet až na úroveň chodníku, aby člověk viděl, přičemž ale zase hrozí, že na kapotu najede jedoucí cyklista. Parkoviště by zasloužilo pravidelný úklid: před rokem v záží tam někdo rozsypal sklo, které je tam pořád. Vegetace se navíc rozrostla tak, že zúžila parkovací prostor o téměř 1 m. Vodorovné značení není dobře vidět, parkování je tam dost živelné, např. hranice stání pro invalidy je neviditelná.
X. STRMÁ, U ROKLE
- chybí chodník, bylo by vhodné vyznačit alespoň graficky pruh pro chodce
- Nepřehledný vjezd do Tyršovy, nebezpečný přechod pro chodce – zpomalit dopravu v Tyršově, vyznačit přechod
XI. SVÁŽNÁ:
- spojka pro pěší do ulice K Tenisu – zpevnit, jde o jednu z hlavních a bezpečných komunikací pro pěší z této oblasti + Vyhlídky při cestě na/z nádraží
XII. RANDOVA:
- chybí osvětlení, chodník, auta zde nedodržují předepsanou rychlost 40 km/h a bez chodníku a světel je to večer velmi nebezpečné. Vhodné instalovat nějaké zpomalovací prvky.
XIII. LÁVKA :
- značka Cyklisto, sesedni z kola (v době „dopravní špičky“ – bylo by vhodné vysledovat, kdy to je - ráno, víkendy, apod.)
XIV. NA VYHLÍDCE :
- zprovoznit chodník, zpomalit vozidla
XV. K TENISU:
- Chybí osvětlení – bylo přislíbeno už za pana starosty Kratochvíla
XVI. PĚŠÍ PRŮCHOD – NA VYHLÍDCE/ TYRŠOVA:
- tzv. myší díra – špatný stav, neudržováno
XVII. PĚŠÍ PRŮCHOD – SVÁŽNÁ / K TENISU:
- Část průchodu bahnitá, přitom tudy proudí „davy„ na nádraží z celého Brunšova, bez osvětlení
XVIII. DĚDINA :
- Bezručova - osvětlení, kaluže
- Hálkova - osvětlení, kaluže
- Mánesova - osvětlení, kaluže
NEHODOVOST – informace o nehodovosti v obcích
Místa, kde se staly dopravní nehody v loňském roce.
http://www.rozhlas.cz/zpravy/data/_zprava/kde-jsou-mista-nebezpecna-pro-chodce-interaktivni-mapa-vsech-nehod-od-roku-2007--1529937
LOUŽE
V mnoha lokalitách v obci, jsou po dešti opravdu obrovské louže - viz i obrázky výše.. Důvody proto jsou různé - špatné spádování komunikace / chybí příkop pro odtok deš´tové vody(nebo byl v minulosti zakopán) / špatný stav vozovky (pěší části)..
– Francouzská
– Ke křízku
– Anglická
– Lomená
– další ulice - Polní, Jugoslávská, Americká, Zelená a Za sokolovnou
MANUÁL PRO TVORBU VEŘEJNÝCH PROSTRANSTVÍ
IPR vytvořil manuál, který radí obcím jak nakládat s veřejným prostorem. Je zde spousta podnětů jak řešit přecházení, parkování, cyklisty apod…
př.
PŘÍKLADY kruhových objezdů, značení PRO CHODCE: