Studie připravená Radou obce, předána zastupitelům jako podklad na 18. zasedání zastupitelstva města Dobřichovice, které se konalo 12. prosince 2017. Opozice projevila se zadáním nespokojenost.
Usnesení 07-18-17:
Zastupitelstvo bere na vědomí názor rady na další postup pro využití pozemků v centru města. Zastupitelstvo pověřuje Ing. arch. Tunkovou a další zastupitele, kteří budou mít zájem participovat, navrhnout do 15. 3. 2018 zadání pro přepracování architektonických studií.
Stávající stav:
Město Dobřichovice je vlastníkem následujících pozemků:
Areál č. 1
č. parc. 54, 1393 m2, zastavěná plocha a nádvoří, na pozemku se nachází budova č.p. 13 - hasičská zbrojnice
č. parc. 55, 133 m2, zahrada
č. parc. 56, 509 m2, zahrada
Uvedené pozemky č. parc. 54, 55 a 56 o celkové výměře 2035 m2 tvoří jeden funkční celek a slouží jako areál hasičské zbrojnice, na němž se nachází garáž pro hasičské auto, přístřešky pro další techniku, klubovna hasičů a jedna bytová jednotka. Všechny stavby jsou ve špatném technickém stavu, v některých případech hraničícím se stavem havarijním.
Areál č. 2
S areálem hasičské zbrojnice sousedí pozemek č. parc. 77/1, 1786 m2, zahrada a pozemek č. parc. 76, 199 m2, zastavěná plocha a nádvoří s budovou Základní umělecké školy Dobřichovice (ZUŠ). Tyto pozemky tvoří areál ZUŠ, na němž je zároveň i dětské hřiště.
Zadání studie:
Umístění stávající hasičské zbrojnice na pozemcích Areálu 1 se nejeví jako zcela vhodné. Důvodem je nevhodný vjezd na pozemek, kolmo k ulici 5. května, kde je velký provoz pěších a cyklistů. Naopak tento areál má z důvodu své polohy velký potenciál pro občanskou vybavenost.
Úkolem studie by mělo být prověření možnosti umístit v Areálu 1 budovu městského úřadu, multifunkčního sálu, případně i knihovny a informačního centra. Zároveň by bylo vhodné funkčně propojit Areál 1 s Areálem 2 a to tak, že multifunkční sál by byl snadno využitelný i pro účely ZUŠ. Pokud by to bylo možné, uvítali bychom i vytvoření jedné či dvou nových učeben pro ZUŠ. Studie by měla prověřit, zda se tyto stavby na zmíněné pozemky vejdou a v případě, že ano, navrhnout prostorové, resp. hmotové uspořádání uvažovaných budov na pozemku.
Budova radnice by měla svou fasádou směřovat do ulice 5. května a měla by tvořit jednu z hlavních dominant centra Dobřichovic. Dalšími dominantami jsou Křižovnický zámek, budova školy na křižovatce ulic 5. května a Palackého a nárožní „věž“ domu č.p. 181 na opačné straně křižovatky ul 5. května a Palackého.
Kanceláře budoucího úřadu by měly být kapacitně dimenzovány pro min. 15-20 zaměstnanců samosprávy a státní správy + 6 zaměstnanců technických profesí (šatna, kancelář, sprcha), měly by obsahovat zasedací místnost pro cca 20 lidí, archiv, kuchyňku s malou jídelnou.
Multifunkční sál by měl sloužit pro zasedání zastupitelstva (15 zastupitelů + alespoň 80 občanů), koncertní vystoupení základní umělecké školy, divadelní vystoupení. Kapacita sálu pro účely divadla by měla být min. 100 lidí, optimálně 120. Sál by měl mít i odpovídající, dostatečně dimenzované zázemí pro umožnění fungování divadla.
Knihovna by měla svou kapacitou odpovídat stávající knihovně v ulici Palackého č.p. 123 a informační středisko by mělo velikostí odpovídat stávajícímu informačnímu středisku, které je v současné době v pronajatých prostorách na pozemku č. parc. 58/3.
V případě, že by se všechny zmíněné funkce na pozemky nevešly, prioritou je městský úřad a multifunkční sál. Knihovna a informační centrum může, v případě nutnosti, zůstat ve stávajících objektech.
Součástí řešení pozemků Areálů 1 a 2 by měla být i analýza širších vztahů parkování a z ní plynoucí návrh parkování v areálu. S parkováním strojů technických služeb není třeba v nově navrhovaném areálu počítat, bude řešeno samostatně na jiném pozemku současně s novou hasičskou zbrojnicí - NENÍ SOUČÁSTÍ STUDIE.
Limity pro zastavitelnost, prostorové a výškové uspořádání, jsou dány platnou územně plánovací dokumentací, především územním plánem a regulačním plánem centra města. Ten umožňuje pro „Stavby občanské vybavenosti důležité pro charakter města jako jsou například školy, školky, divadla, městský úřad a církevní stavby mohou překročit výškové regulativy a procenta zastavěné plochy stanovené pro jednotlivé bloky za podmínky, že ty části staveb, které přesahují regulaci jednotlivých bloků, musí být plně využity jako občanská vybavenost“.
Studie by měla zároveň navrhnout trasu pěšího propojení ulice 5. května s ulicí Lomenou. Toto propojení by mělo vést přes pozemky Areálu 1 a Areálu 2. Další pěší propojení, které by mělo být obsahem studie je průchod z ulice Palackého do ulice Lomené. Pro účely tohoto pěšího propojení by bylo využito pozemku č. parc. 50/2, zadní části pozemku č. parc. 51, která přiléhá k pozemku 77/1 a části samotného pozemku 77/1 . S majiteli pozemků 51 a 50/2 město jedná o možnostech pronájmu či odkupu. Tato propojení by měla vyplynout z hlavního architektonického řešení areálu, nemělo by tedy být hlavní dominantou projektu.
Studie by měla obsahovat situaci, u jednotlivých budov pak půdorysy podlaží, řez, pohledy, zákres do fotografie.
Studie by měla navrhnout etapizaci projektu.
Součástí studie bude odhad realizačních nákladů výstavby.
Spolu se studií žádáme o předložení strukturované cenové nabídky na další stupně projektové dokumentace na stavby, které jsou předmětem této studie (dle vyhlášky).