Za posledních 20 let se Dobřichovice hodně změnily. V letech 1991 až 2011 se zvětšily skoro o 1000 obyvatel, nyní mají o 40 % obyvatel více než v roce 1991. Společně v Letech a Karlíku přibylo 2000 obyvatel v téměř 500 nových domech. Další přírůstky přinese dokončení rozestavěných investic (např. DOB Centrum s 62 byty, 131 parkovacím stáním, hotelem a nebytovými prostorami).
Tyto změny vnímá každý trochu jinak, každý je také jinak hodnotí, podle toho jaký na něj mají vliv. Někdo může mít dojem, že by v Dobřichovicích mělo být „víc živo“, jiní by raději zachovávali jejich tradiční charakter. Zdá se, že v posledních 20 letech převážila snaha udělat Dobřichovice „jiné“ a „lepší“. Důležitým krokem ve vývoji městysu Dobřichovice bylo rozhodnutí těsné většiny obecního zastupitelstva, na základě kterého jsou Dobřichovice od 26. září 2006 městem. Veřejnost toto rozhodování neměla příležitost ovlivnit. Možná proto dodnes trvají diskuse, jak se mají Dobřichovice dál rozvíjet, zda zachovávat jejich ráz, zda respektovat jejich historii, v čem její stopy spočívají nebo zda, co a jak v Dobřichovicích přestavovat (bourat) a měnit. V diskusích se od r. 2006 začal uplatňovat nový argument – Dobřichovice jsou přece město a musí také tak vypadat! K tomu byly využity různé dotace, názory na jejich účelnost se ale značně různí. Asi i proto, že je provází často oprávněný pocit „nás se nikdo neptal, co bychom potřebovali“. Jak ukázal výzkum názorů občanů v r. 2010, nejsou ani všichni nadšeni novou „městskou bytovou zástavbou“.
Dobřichovice rostou a s růstem počtu obyvatel v okolí se zvyšuje doprava. Dobřichovicemi projíždí, nebo tu má nějaký cíl řada obyvatel z okolních obcí. Lety, Karlík, Všenory, Černolice i Řevnice mají nyní dohromady 10 443 obyvatel (viz SLDB - Sčítání lidu, domů a bytů 2011). V těchto obcích přibyla za 20 let třetina (celkem 2698) obyvatel. V Dobřichovicích se zvyšují i nároky na parkování, pro široké okolí je přitažlivé kapacitní parkoviště u nádraží. Podle sčítání dopravy projíždělo v roce 2010 ulicí Pražskou více jak 7000 vozidel denně, v době běžného provozu (6.00 - 22.00) 430 aut každou hodinu, 7 aut každou minutu.
Ukazuje se, že některá důležitá rozhodnutí mají dlouhodobý dopad na všechny obyvatele města a že vyžadují víc, než jen formální, povinná veřejná projednání, např. podle stavebního zákona, než jen to, že reprezentace města oznámí veřejnosti, co si přeje. Veřejnost často „tahá za kratší konec provazu“, je závislá na tom, kdy a jaké informace jí správa města poskytne. Klíčová rozhodnutí sice přísluší zastupitelstvu města, zastupitelská demokracie se ale bez znalosti názorů a potřeb veřejnosti neobejde. Veřejnost tu není jen proto, aby jednou za čtyři roky přišla k obecním volbám.
Jestliže v posledních letech vznikly petice k významným změnám v obci, jestliže byli lidé ochotni je podepisovat, znamená to jediné – že byl názor veřejnosti opomíjen, že zastupitelé města, reprezentace jeho obyvatel, nedali veřejnosti možnost uplatnit názor běžným způsobem, že si dostatečně neuvědomili, co je pro veřejnost důležité.
Co je potřeba
Jistěže další vývoj města Dobřichovice a jejich okolí není možné zastavit, odehrává se v širších souvislostech. Proměny Dobřichovic by ale neměly určovat jenom příležitosti různých podpor a dotací, neměly by být jenom reakcí na problémy, kterým se mělo cílevědomě předcházet. Problémy dalšího vývoje je potřeba předvídat na více než čtyřleté volebního období, je potřeba je společně, přesně a včas pojmenovávat.
Důležitá je možnost společného hledání shody, jak další vývoj zvládat, regulovat, jak se na něj včas připravit. Důležitá je veřejná diskuse o dalších variantách vývoje Dobřichovic, o tom, jak by Dobřichovice měly a mohly vypadat za dalších 20 a více let s ohledem na jejich charakter a kvality jejich okolí. Je potřeba umožnit veřejnosti, aby se k variantám řešení mohla dostatečně vyjádřit na základě potřebných informací.
Zpracovává se nový územní plán. S ním se znovu otevírá diskuse o řadě témat. Jejich řešení bude záviset na schopnosti nově zvoleného zastupitelstva hledat a nalézat spolu s veřejností shodu, např. zda a jak se má umožnit další zvětšování Dobřichovic (rozrůstáním do okolní krajiny nebo zvyšováním intenzity využití zastavěného území?), jak řešit vyvedení průjezdní dopravy z centra Dobřichovic, prověřit možnosti obchvatu města, kde a jak řešit parkování.
Na některé otázky se bude odpověď hledat možná obtížně a možná dlouho, možná déle než jedno volební období.
Dobřichovice také potřebují i dlouhodobou strategii správy majetku města a jeho pozemků, s cílem využít je pro rozvoj města nebo je směnit za jiné, lepší pro tento účel. Ze všeho nejméně vhodné je pozemky města prodávat pro momentální potřebu získání financí.
Martin Tunka