Návrh regulačního plánu /dále jen RP/, zveřejněný pro uplatnění připomínek podle § 65/4 zákona 183/2006 Sb. /stavebního zákona/, nesplňuje požadavky zadání regulačního plánu (schváleného dne 8. 12. 2009 usnesením č. 14 zastupitelstva města Dobřichovice), je s ním v rozporu a je v rozporu s právními předpisy, které upravují obsah regulačního plánu.
Hlavní cíle řešení v textu RP uvádí věta tohoto znění: „Regulační plán představuje vzájemnou dohodu obce, občanů a státu o uspořádání a způsobu využití společného území města.“
V Dobřichovicích zatím stále převažuje zájem města vyhlásit platnost RP. O tom, že dohody nebylo dosaženo, svědčí množství a rozsah podaných připomínek a námitek.
Program:
- Stanovení nové minimální ceny za prodej pozemků u lesáckých bytovek č. parc. 2503/1, 2503/2, 2503/5, 2503/24 a 2503/25
- Zpráva o průběhu přístavby Mateřské školy
- Zpráva o průběhu prací na dokončení okolí školy včetně zklidnění dopravy v ulici Palackého a kaskádovité ...fontány
- Zpráva o průběhu rekonstrukce ulic Randova, K Rokli, Všenorská, Jugoslávská
- Vykoupení pozemků 1884/8 č. 1295/103 č. 1295/104 a č. 1295/105 v ul. Randova
- Ověření Regulačního plánu Dobřichovice Centrum
- Rozhodnutí o námitkách při projednávání Regulačního plánu Dobřichovice Centrum
- Vydání Regulačního plánu Dobřichovice Centrum
- Schválení záměru prodeje části pozemku č. parc. 2467 o výměře cca 490 m2
- Žádost o vrácení finančních prostředků firmě ALSET
- Směna pozemků za účelem získání čtyř pozemků pod místními komunikacemi
- Projednání a schválení záměru prodeje části pozemku č. parc. 780/2 o výměře 41 m2
1. Návrh RP neřeší požadavek zadání RP
Zveřejněný návrh RP neobsahuje prověření a návrh řešení, které by„ … splnilo požadavky na řešení centrální části tak, aby zůstaly zachovány architektonické a urbanistické hodnoty města Dobřichovice.“. V zadání RP jsou uvedeny výslovně jako stávající hodnoty „původní venkovské statky v ul. Palackého“.
V požadavcích na ochranu a rozvoj hodnot území jsou požadovány „pracovní varianty ul. Palackého, řešení - s ochranou historických staveb a - s nově koncipovanou zástavbou“. Varianta s ochranou historických statků nikdy nebyla zpracována.
Tvrzení, že „Rozšíření ulice není podmíněno demolicemi“ neodpovídá skutečnosti. Navrhované odsunutí stávající stavební čáry o 3 - 5 m (viz výkres č. N5 návrhu RP - ULIČNÍ PROFIL - ULICE PALACKÉHO) není možné provést jiným způsobem než částečnou, nebo úplnou demolicí části stávajících staveb podél ulice Palackého.
2. Prosazovaná koncepce rozvoje centrální části města spočívající v rozšíření profilu ulice Palackého je neodůvodněným zásahem do hodnot území a do vlastnických práv
Pro rozšíření profilu ul. Palackého demolicí stávajících staveb a zásahem do vlastnických práv lze v návrhu RP nalézt pouze tvrzení, že jiným způsobem nelze zajistit bezpečnou pěší a cyklistickou dopravu a zároveň, že tímto bude umožněno „zvednout stávající výškovou hladinu zástavby“ (návrh RP, text str. 20).
Tato argumentace neprokazuje převažující veřejný zájem nad zájmem ochrany soukromého vlastnictví a ani nedokazuje, že bezpečného pěšího provozu nelze dosáhnout jiným šetrnějším způsobem, který je realizovatelný dříve než za desítky let.
3. Návrh RP neřeší dopravní problémy centra s ohledem na podmínky území a právní předpisy související s pozemními komunikacemi
Regulační plán nenavrhuje odstranění stávající hlavní závady centra, jímž je bezesporu tranzitní provoz (dopravní intenzita průjezdných komunikací ve střetu s pěší dopravou na úzkých chodnících a charakter centrální části města) a jeho nárůst. Není provedena ani analýza, ani prognóza, problém není identifikován. Nebyl ani vypracován aktuální odborný posudek, který by hlavní problém objasnil, nebo na který by se bylo možno při prosazovaném řešení odvolat.
Dosavadní intenzita průjezdní dopravy ulicí Palackého se řešením návrhu RP nijak nesníží, naopak lze s ohledem na navrhované řešení RP předpokládat další zhoršení podmínek pro průjezdní a cílovou dopravu a to v situaci, kdy se zintenzívní pěší proud ul. Palackého a na západ ul. 5. května, kde jsou v současnosti realizované zdroje a cíle pěší dopravy a potřeby parkování – rozšíření školy a bytová výstavba (62 bytů, 131 parkovacích stání) v areálu bývalého statku. Problém nevyhovujících podmínek pro chodce v ulici Palackého řeší návrh RP návrhem rozšířením chodníků za předpokladu zbourání části stávajících staveb, což je nepřijatelné pro jejich vlastníky. Problematiku křižovatky ulic Vítova a 5. května RP neřeší vůbec. Posouzení vlivu na životní prostředí a zdraví obyvatel ul. Palackého není provedeno.
4. Návrh RP neřeší nezbytně nutný zásah do vlastnických práv
Návrh ustupující čáry pro současné stavby nelze považovat za nezbytně nutnou míru zásahu do vlastnických práv. Rozšíření je libovůle, protože pro chodce lze vytvořit šířkové parametry a bezbariérový pohyb jiným způsobem než omezením vlastnických práv, např. lze redukovat šířku vozovky ve prospěch chodníků nebo zavedením jiného režimu provozu (např. jednosměrný provoz, který by vedl ke zvýšení bezpečnosti s minimálními zásahy v krátkém časovém úseku).
Zásahem do vlastnických práv je neregulování odstupu nových staveb od sousedních pozemků s více jak jedním nadzemním podlažím, protože stavba na hranici sousedního pozemku v historické zástavbě a parcelaci dlouhých „záhumenkových“ pozemků znehodnocuje využití pozemku souseda a zároveň snižuje i jeho hodnotu.
V souvislosti s výše popsanými připomínkami proto navrhujeme:
- doplnění návrhu regulačního plánu dle zadání a jeho opětovné předložení veřejnosti (tzv. pracovní varianta) a nové společné jednání po odstranění nedostatků
- dopracování návrhu regulačního plánu o kapitolu koncepce dopravy a parkování s provedeným odborným odůvodněním
- přehodnocení návrhu tak, aby byly navrhovány zásahy do vlastnických práv pouze v nezbytně nutné míře a tyto nutné zásahy byly dostatečně zdůvodněny.
text na základě podaných připomínek a námitek k návrhu RP zpracoval Tomáš Koutník
Varianta (vize) jednosměrné komunikace, která nebyla vůbec řešena, ani diskutována: