Cílem tohoto dokumentu je poskytnout zjednodušený přehled o jednotlivých oblastech hospodaření města za období let 2011-14 (konkrétně o příjmech a výdajích města v oblastech daných rozpočtem). Dokument nehodnotí hospodaření města, pouze poskytuje v sumarizované podobě informace, které pochází z finančních výkazů města (ty je možné nalézt rovněž na webu města ve finančních dokumentech v části Rozpočty).
Dokument byl zpracován K.Millerovou pro potřeby zastupitelů FOD před schvalováním rozpočtu na r.2015, po zveřejnění finančních výsledků (17.3.2015) za r.2014 aktualizován a zpřístupněn veřejnosti.
Příjmy města
Příjmy města pochází z řady oblastí, přičemž jen některé může město ovlivnit. Stabilní, zákonem dané, jsou příjmy daňové a část příjmů ze státního rozpočtu. Mezi významné, leč jednorázové příjmy patří různé dotace, bez jejichž existence by byl rozvoj města velmi omezen. Mezi jednorázové příjmy patří i příjmy z prodeje majetku, např. pozemků. Dalším významným a relativně stabilním příjmem jsou příjmy z různých poplatků stanovených městem a příjmy z pronájmů.
Podrobnější přehled nejdůležitějších příjmů města Dobřichovice najdete v následujících kapitolách.
Daňové příjmy
Nejdůležitějším zdrojem příjmů města jsou příjmy daňové. Od 1. 1. 2013 začala platit novela zákona o rozpočtovém určení daní, která poměrně významným způsobem změnila poměry při přerozdělování sdílených daní. Cílem novely bylo odstranit znevýhodnění menších měst a obcí ve výnosu daňových příjmů na 1 obyvatele obce. Měla pozitivní dopad i na příjmy Dobřichovic.
Podíl daňových příjmů na celkových příjmech města se v letech 2011-14 pohyboval mezi 34-63%, v závislosti na tom, jaký objem dotací v daném roce město získalo.
Zdroj: výkazy FIN2 města
Příjmy z poplatků
Mezi tzv. místní daně patří místní poplatky. Úplný přehled místních poplatků včetně jejich výše lze nalézt na webu města (Obecně závazná vyhláška 1/2013 o místních poplatcích, přičemž aktuální výše nejběžnějších poplatků je uváděna zde http://www.dobrichovice.cz/pro-obcany/mistni-poplatky/). Podíl příjmů z poplatků na celkových příjmech města se pohybuje mezi 6-12%.
Zdroj: výkazy FIN2 města, pro celkové příjmy města zdroj Rozpočet města Dobřichovice ze dne 4.2.2014
Příjmy ze státní veřejných rozpočtů, dotace, příjmy od jiných obcí apod.
Dalším velmi důležitým zdrojem příjmů města jsou investiční a neinvestiční transfery ze státních veřejných rozpočtů (Ministerstvo financí, státní rozpočet, státní fondy), od obcí (příspěvek od okolních obcí na provozní výdaje v případě přijetí dětí do školy), od regionálních rad a dobrovolných svazků obcí.
Některé z těchto příjmů jsou pravidelné a zavisí na počtu obyvatel (např. pol.4112 – dotace z kraje podle počtu obyvatel – průměrně 2 mil. Kč ročně), jiné pouze jednorázové a není jisté v jaké výši je bude možné získat v budoucnosti (např. dotace).
Podíl těchto příjmů na celkových příjmech města ve sledovaném období se pohyboval mezi 11-37%.
Pozn. Čísla uvedená v tabulce pochází z finančního výkazu Fin2 města, nicméně je třeba si uvědomit, že ne vždy jsou dotace zasílány předem (často dochází k jejich proplacení až po skončení a vyúčtování akce, což může být až následující rok), rovněž faktury jsou dodavatelům zpravidla propláceny až po převzetí díla, apod. Tabulka obsahuje pouze skutečně přijaté prostředky v daném roce, nikoliv prostředky, které dosud nebyly čerpány.
Zdroj: finanční výkazy města Fin2
Příjmy z prodeje majetku, příjmy z pronájmu a další příjmy
Město Dobřichovice v minulých obdobích realizovalo prodeje několika pozemků, některé pozemky určené k prodeji dosud nenašly své kupce. Příjmy z prodeje pozemků jsou pouze jednorázové a v Dobřichovicích byly použity na výstavbu školy.
Stabilními příjmy jsou příjmy z pronájmu (pozemků, nemovitostí – bytových a nebytových), či např. od firmy Aquaconsult.
Další příjmy město realizuje např. příjmy za poskytnuté služby – příjmy z obecního lesa, výběrem vstupného na kulturní akce, prodejem inzerce v IL, apod.:
Zdroj:finanční výkazy města Fin2
Bilance vybraných rozpočtových kapitol (příjmy vs. výdaje)
Zatímco některé oblasti rozpočtu města mohou dosahovat mírného zisku (např. bytové a nebytové hospodářství, lesní hospodářství, vlastnictví ČOV), jiné oblasti jsou městy tradičně dotovány (odpadové hospodářství, kultura např.). Následující tabulky seznamují s bilancí vybraných částí hospodaření města.
Bilance vybraných částí rozpočtu – lesní hosp., odpadní vody, komunální odp., bytové a nebytové hosp. 
Bilance vybraných částí rozpočtu – oblast kultury, společenského a sport.životaZdroj: výkazy FIN2 města, pro celkové příjmy města zdroj Rozpočet města Dobřichovice ze dne 4.2.2014
Oblastí, která se rovněž neobejde bez dotací města, a na niž jsou Dobřichovice právem pyšné, je oblast kultury, společenského a sportovního života.
Zdroj: výkazy FIN2 města, pro celkové příjmy města zdroj Rozpočet města Dobřichovice ze dne 4.2.2014
Jsme samozřejmě hrdí na to, že Dobřichovice jsou městem kultury, a považujeme dotování kultury a další zájmové činnosti včetně sportů za správné, zarazil nás ale celkový objem prostředků, které do této oblasti směřují, a zejména pak jejich prudký nárůst v posledních letech.
Logicky nás napadlo, že by bylo dobré prostudovat danou oblast do hloubky a zjistit, co stojí za tímto nárůstem, a zamyslet se, zda není možné u některých akcí dosáhnout úspor. Některé důvody nárůstu výdajů jsou zjevné (např. nárůst nájmu zámku, absence sponzora při sochařském sympoziu v r.2014, apod.), jiné již méně.
Požádali jsme proto účetní města o bilanci velkých kulturních akcí, nicméně následně jsme byli upozorněni na to, že věc vyžaduje hlubší analýzu nežli pouhé srovnání příjmů a výdajů. Podrobnou analýzu, která umožní lepší pohled na financování této oblasti (a jednotlivých velkých akcí) nyní zpracovává Finanční výbor zastupitelstva. Její výsledky budou zpřístupněny veřejnosti.
Oblasti s nejvyššími výdaji města
Oblastmi s nejvyššími výdaji jsou logicky oblasti, do nichž se v daných letech v souladu s prioritami města nejvíce investovalo – tj. např. výstavba části budovy 2.stupně ZŠ, investice do ulic, výstavba cyklostezky, výstavba školky. Tyto velké investice byly vždy částečně hrazeny z dotací. Provoz městského úřadu je stabilní výdaj, jehož základ tvoří platy zaměstnanců a odvody na sociální a zdravotní pojištění.
Zdroj: finanční výkazy města Fin2
Výdaje na údržbu nemovitého majetku
Kromě investic do nové výstavby (ulic, budov, sítí, osvětlení, atd.) je třeba zajistit i údržbu stávajícího nemovitého majetku. Následující tabulka ukazuje výdaje na údržbu nemovitého majetku v jednotlivých oblastech.
Zdroj: finanční výkazy města Fin2