Kontrolní výbor zastupitelstva města Dobřichovice, 5. 8. 2015
Obsah
1. Úvod.
2. Úkoly města na úseku požární ochrany a vedení povinné dokumentace.
3. Přehled činnosti Sboru dobrovolných hasičů Dobřichovic.
4. Požární technika a věcné prostředky požární ochrany.
5. Přehled výdajů hasičů za období 2010 -2014.
6. Závěry a doporučení
1. Úvod
Kontrola byla provedena na základě usnesení zastupitelstva ze dne 17. 12.2014:
Usnesení:
„Zastupitelstvo města Dobřichovice bere na vědomí statut a jednací řád, který pro svoji činnost zpracoval kontrolní výbor a pověřuje kontrolní výbor kontrolou hospodaření sboru dobrovolných hasičů.“
A na základě usnesení kontrolního výboru ze dne 13. 1. 2015:
„Kontrolní výbor na základě pověření zastupitelstva ze dne 17. prosince 2014 se usnesl na zahájení kontroly dobrovolných hasičů v Dobřichovicích. Předpokládaný termín ukončení je do konce února 2015.“
Tento termín byl však posunut s ohledem na rozsáhlost dokumentace a celé kontroly, na časové možnosti pracovníků MÚ v Dobřichovicích a rovněž s ohledem na omezené časové možnosti většiny členů kontrolního výboru.
Předmět a cíle kontroly
Předmětem kontroly je analyzovat činnost a fungování sboru dobrovolných hasičů v Dobřichovicích dle dostupných podkladů se zaměřením na kontrolu dodržování právních předpisů a na kontrolu hospodaření hasičů.
Cílem je poskytnout zastupitelstvu komplexní materiál o fungování hasičů včetně přehledu o činnosti, výdajích a majetku hasičů a vytvořit tak podklad pro rozhodování za účelem dalšího rozvoje a směřování dobrovolných hasičů v Dobřichovicích.
Kontrola se zaměřovala na tyto oblasti:
- Legislativní rámec týkající se práce dobrovolných hasičů a kontrola vedení zákonem stanovené dokumentace
- Přehled majetku a vybavení dobrovolných hasičů, stav budovy hasičské zbrojnice a spotřeba energií
- Způsob financování hasičů, přehled a kontrola účetních dokladů a platných smluv, personální zajištění činnosti dobrovolných hasičů/odměňování hasičů
- Přehledy činnosti dobrovolných hasičů za poslední roky včetně doplňujících informací (způsob vysílání k výjezdům, financování výjezdů atd.).
Členové kontrolní skupiny:
Kontrolní výbor odhlasoval, že kontrolu budou provádět všichni členové kontrolního výboru.
Kontrola probíhala od 13. 1. 2015 do 30. 6. 2015. Poté probíhalo zpracování dokumentů.
Během kontroly byly prověřovány doklady na městském úřadě v Dobřichovicích a doklady v držení hasičů v Dobřichovicích. Za tímto účelem si předsedkyně kontrolního výboru vyžádala předložení podkladů a v předem dohodnutém čase proběhla jejich kontrola. Jednalo se zejména o účetní doklady a o dokumentaci, kterou je třeba vést na základě platných právních předpisů. Proběhly rozhovory s velitelem HZS v Řevnicích, velitelem SDH p. Ryšavým a s dalšími hasiči (p. Jurkovec, p. Tomeš) a se zaměstnanci MÚ (paní Homolová, paní Jiříková). Dále byli zástupci kontrolního výboru přítomni při inventarizaci majetku.
Autoři kapitol jsou následující:
Jan Holásek: kap. 1, část Uzavření smlouvy s jinou obcí, ke kap. 2: prověření zřizovací listiny
Michal Maxa: kap. 4, část Technické podmínky věcných prostředků požární ochrany
Zdeňka Hochová: Příloha 4 – připomínky k požárnímu řádu obce
Petr Horčík: kap. 5, část Kontrola spotřeby PHM za rok 2013 a 2014, Příloha 11 – kontrola spotřeby
Jiří Krupička: příprava podkladů, grafická úprava
Zdeňka Klimková: ostatní kapitoly a přílohy.
Legislativní rámec
Problematika požární ochrany je upravena následujícími právními předpisy:
- Zákon č. 133/1985 Sb. o požární ochraně v aktuálním znění
- Nařízení vlády č. 172/2001 Sb. K provedení zákona o požární ochraně
- Nařízení vlády č. 34/1986 Sb. O jednorázovém mimořádném odškodnění osob za poškození na zdraví při plnění úkolů požární ochrany
- Vyhláška Ministerstva vnitra č. 247/2001 Sb. O organizaci činnosti jednotek požární ochrany
- Nařízení vlády č. 352/2003 Sb. O posuzování zdravotní způsobilosti zaměstnanců jednotek hasičských záchranných sborů podniků a členů jednotek sporů dobrovolných hasičů obcí nebo podniků
- Vyhláška č. 35/2007 Sb. O technických podmínkách požární techniky
- Vyhláška č. 69/2014 Sb. O technických podmínkách věcných prostředků požární ochrany
- Zákon č. 239/2000 Sb. O integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
Směrnice Ministerstva vnitra PO-365/IZS-2004 ze dne 8. října 2004, kterou se stanoví jednotná pravidla organizačního uspořádání krizového štábu kraje a obce, jeho uvedení do pohotovosti, vedení dokumentace a některé další podrobnosti
- Nařízení č. 1/2010 Středočeského kraje, kterým se vydává Požární poplachový plán Středočeského kraje
- Nařízení 2/2010 Středočeského kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení plošného pokrytí území Středočeského kraje jednotkami požární ochrany
- Nařízení 3/2010 Středočeského kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení zdrojů vody k hašení požárů na území Středočeského kraje
- Nařízení 4/2010 Středočeského kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů
- Nařízení 6/2010 Středočeského kraje, kterým se stanoví podmínky k zabezpečení požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet osob
Povinnosti obcí na úseku požární ochrany
Přílohou této úvodní kapitoly je schéma „Postavení obce dle zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů“, kde je uveden také přehled povinností pro obce podle tohoto zákona.
(Zdroj přílohy: http://www.hzscr.cz/clanek/postaveni-obce-dle-zakona-o-pozarni-ochrane.aspx).
Z právních předpisů na úseku požární ochrany vyplývá povinnost obce zřídit jednotku SDH a zabezpečovat její akceschopnost (připravenost k zásahu). Zejména z § 29 zákona o PO vyplývá, že zabezpečení akceschopnosti SDH je z hlediska materiálního, finančního i organizačního v samostatné působnosti obcí.
Území krajů je plošně pokryto jednotkami PO, které tvoří hlavně jednotky hasičských záchranných sborů krajů a jsou doplňovány jednotkami sborů dobrovolných hasičů obcí.
V Dobřichovicích byla zřízena jednotka dobrovolných hasičů jako organizační složka obce zřizovací listinou ze dne 1994. Velitelem jednotky byl jmenován Josef Ryšavý, který je velitelem dosud. Počet hasičů je v současnosti (dle dostupných podkladů) 9 včetně velitele.
Početní stav jednotky SDH obce se řídí vyhláškou č. 247/2001 Sb. ve znění vyhlášky č. 226/2005 Sb. (příloha č. 4). U jednotky JPO III/1 (která je zřejmě v Dobřichovicích – ze zřizovací listiny není zřejmé, zda se jedná o JPO III/1 nebo JPO III/2) se předpokládá min. počet 12 členů:
Velitel jednotky 1
Velitel družstva 2
Strojník 4
Hasič 5.
Jednotka je zařazena do kategorie JPO III, což znamená, že se jedná o jednotku SDH obce s územní působností zpravidla do 10 minut jízdy z místa dislokace, která zabezpečuje jeden (JPO III/1) nebo dva (JPO III/2) výjezdy družstva minimálně o zmenšeném početním stavu a zřizuje se ve vybrané obci s počtem obyvatel zpravidla nad 1000 a dobou výjezdu jednotky od vyhlášení poplachu do 10 minut.
Z hlediska potenciální změny kategorie jednotky SDH v Dobřichovicích v podstatě padá do úvahy pouze kategorie JPO II, tj. „vyšší kategorie“, jedná se o jednotku sboru dobrovolných hasičů s členy, kteří vykonávají službu jako svoje hlavní nebo vedlejší povolání. Nebo o „kategorií níže“, JPO V, jedná se o hasiče s místní působností zasahující na území svého zřizovatele.
Ani jednu z výše zmíněných kategorií však nelze doporučit, u kategorie JPO II by bylo pro obec obtížné dodržet závazky spojené s touto kategorií. V případě kategorie JPO V by se hasiči mohli připravit o některé dotace a zároveň by nemohli i přes svou připravenost vyjíždět mimo území obce.
Za výjezdy mimo katastrální území Dobřichovice dostává město dotaci. Výši dotace určuje HZS Středočeského kraje na základě zpráv o výjezdech, jedná se však pouze o náklady na PHM a nejde tudíž o velké částky. Zároveň však HZS může zajistit dotaci na věcné vybavení jednotky JPO II a JPO III a také na odbornou přípravu členů jednotek (zejména školení velitele a strojníků, které HZS zajištuje). Jedná se o neinvestiční dotace ze státního rozpočtu poskytované prostřednictvím krajů.
Poskytovat dotace hasičům může i kraj ze svého rozpočtu např. na dovybavení JSDH. O tuto dotaci Dobřichovice nyní žádají.
Jaké dotace dostala JSDH Dobřichovice je uvedeno v kap. 5.
Město Dobřichovice nemá uzavřenou žádnou smlouvu s okolními obcemi a možnosti jejího uzavření upravují následující odstavce.
Uzavření smlouvy s jinou obcí
Každá obec zodpovídá za zajištění požární ochrany na svém území, proto jí zákon o požární ochraně nařizuje zřídit jednotku Sboru dobrovolných hasičů. Podle požárního nebezpečí daného území a požadavků na plošné pokrytí je určena kategorie této jednotky. Pokud obec jednotku nezřídí, musí si smluvně zajistit tuto ochranu s jinou obcí, případně s jednotkou HZS kraje. Z toho tedy lze odvodit, že lze uzavřít smlouvu o zajištění požární ochrany s jinou obcí.
Podle ustanovení § 69a zákona č. 133/1985, o požární ochraně obce mohou na základě smlouvy o sdružení uzavřené podle zvláštního zákona vzájemně mezi sebou nebo s hasičským záchranným sborem kraje sdružovat prostředky a zřídit společnou jednotku požární ochrany. Společnou jednotku požární ochrany mohou dvě nebo více obcí zřídit jen vytvořením svazku obcí. Druh společné jednotky požární ochrany se stanoví podle toho, jakou jednotku požární ochrany jsou obce povinny zřídit. Hasičský záchranný sbor kraje schvaluje zřizování společných jednotek požární ochrany. Tyto smlouvy upraví užívání majetku ve vlastnictví těchto měst a další vztahy.
Povinnosti města na úseku požární ochrany včetně porovnání aktuálně vedené dokumentace na MÚ v Dobřichovicích s předepsanou dokumentací podle právních předpisů na úseku požární ochrany rozebírá následující kapitola.
2. Úkoly města na úseku požární ochrany a vedení povinné dokumentace
Obec v samostatné působnosti má řadu povinností na úseku požární ochrany. Tyto povinnosti vyplývají zejména s ustanovení § 29 odst. 1 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů a z nařízení vlády č. 172/2001 Sb. v aktuálním znění k provedení zákona o PO. V tomto nařízení jsou uvedeny zejména druhy dokumentace požární ochrany krajů a obcí, jejich obsah a vedení.
Odpovídající dokumentace k zabezpečení úkolů požární ochrany, kterou má obec vést je následující:
Dokumentace k povinnosti zřídit a spravovat JSDHO
Předepsanou dokumentaci je zřizovací listina JSDHO. V listině má být vymezena kategorie jednotky, početní stav, základní vybavení technikou (příloha č. 4 vyhl. 247/2001 Sb. v aktuálním znění).
Zjištěný stav:
Byla dohledána zřizovací listina z r. 1994. Zřizovací listina dobrovolného veřejného požárního sboru je v souladu s tehdejším zněním zákona o požární ochraně. Pokud se týká souladu zřizovací listiny se současnou právní úpravou, bylo by vhodné zřizovací listinu přizpůsobit nové terminologií zákona o požární ochraně, která odpovídá současné organizaci veřejné správy (např. krajský úřad místo okresního úřadu, atd.) Dále je potřeba doplnit přílohy o početním stavu hasičů a o vybavení technikou. Početní stav hasičů se každoročně mění, není uzavřena žádná dohoda o členství v JSDHO – vzory dokumentů lze nalézt na stránkách ministerstva vnitra- generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru (VIZ Příloha č. 3).
Například jediným dokladem o počtu hasičů, ze kterého lze nyní vycházet, je počet aktuálně pojištěných hasičů, tj.:
Josef Ryšavý, Ladislav Tomeš, Lukáš Tomeš, David Ryšavý, Patrik Tomeš, Jiří Lopata, Petr Klečatský, Martin Jurkovec, Tomáš Trnavský, tj. aktuálně celkem 9 hasičů.
Na seznamu hasičského záchranného sboru v Řevnicích jsou nyní jako hasiči vedeni: Jakub Odvrša, Jan Pytlíček, David Ryšavý, Jaroslav Slepička, Petr Šedivý, Josef Ryšavý – strojník a velitel. Nahlášení hasiči u HZS nejsou tedy v souladu s aktuálním stavem.
Město má povinnost každoročně hlásit HZS změny ve vybavení JSDHO technikou. Aktuální stav techniky dle dokumentu HZS je následující:
CAS 32 T 148, AS 16 IFA, AZ 30 IFA W 50, RZA Nissan Patrol, OA Škoda Favorit, OA Škoda Felicia GLX, přívěs lodní Vosa 1, člun Blesk turbína S120, vys. tl. hasic. zař. Honda GX 160 kr., PPS 12.
Z inventarizace je však patrné, že tento seznam vedený HZS není aktuální (došlo k vyřazování majetku) a je třeba nahlásit změny ve vybavení i o aktuálních členech JSDHO, pokud se tak již nestalo.
Další předepsanou dokumentací je jmenovací dekret velitele JSDHO, souhlasné stanovisko HZS ke jmenování velitele, kopie osvědčení o oborné způsobilosti velitele.
Zjištěná dokumentace:
- Jmenování Josefa Ryšavého velitelem „dobrovolného veřejného požárního sboru“ od 3. 1. 1994, podepsáno paní starostkou Doležalovou (originál založen pouze u velitele).
- Dohoda o členství v DVPS s Josefem Ryšavým (upravuje práva a povinnosti), ze dne 3. 1. 1994 (originál založen pouze u velitele)
- Dodatek k dohodě o členství DVPS ve spojení se jmenováním DVPS – pravomoci a povinnosti velitele, plus odměna veliteli 300 Kč/měsíčně., ze dne 3. 1. 1994 (originál pouze u velitele)
- Jmenovací dekret Josefa Ryšavého – jmenování velitelem/členem požárním preventistou (v dokumentu zřejmě chybně není vybráno, na co se jmenování vztahuje) – dokument neobsahuje žádné jiné relevantní údaje a není úplně logický, neboť nebylo zrušeno předchozí jmenování
Zjištěné nedostatky:
Souhlasné stanovisko HZS není v dokumentaci přiloženo, existuje dvojí jmenování pana Ryšavého, ve druhém jmenování nejsou uvedeny žádné zpřesňující informace, většina dokumentace není ve složce města (pouze druhé jmenování), osvědčení o odborné způsobilosti velitele se musí obnovovat každých 5 let, ale nyní je propadlé. Dále odměna veliteli uvedená v dodatku o členství nebyla zřejmě nikdy městem vyplacena.
Podmínky akceschopnosti JSDHO a odpovídající dokumentace
Mezi podmínky akceschopnosti (dle vyhlášky ministerstva vnitra č. 247/01 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany) patří:
- Zajistit početní stav hasičů podle kategorie jednotky (JPO III) – viz příloha č. 4 vyhlášky ministerstva vnitra č. 247/01 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany. Máme nyní 9 členů, doporučených je 12.
- Schopnost uskutečnit výjezd v daném časovém limitu – JPO III do 10 min., dle velitele HZS v Řevnicích Dobřichovice splňují.
- Osvědčení o odborné způsobilosti a doložení zdravotní způsobilosti – obojí je třeba aktualizovat, aktualizovat preventivní lékařské prohlídky dle vyhl. 352/2003 Sb., u některých hasičů jsou prošlé.
- Provádění odborné přípravy v jednotce velitelem hasičů – dle vyjádření velitele hasičů je prováděno, ale chybí dokumentace.
- Je provozuschopná požární technika a věcné prostředky požární ochrany – rozebráno v samostatné kapitole, kontrola provedena.
- Doklad o určení kategorie JSHO a stanovení početního stavu – není, doporučujeme pravidelně aktualizovat v tomto smyslu přílohy zřizovací listiny a uzavřít dohody o členství v JSDHO dle vzoru (s uvedením práv a povinností členů a funkcí), doplnit seznam členů jednotky.
- Kopie osvědčení o OZ velitele, strojníků – osvědčení jsou, ale je třeba je obnovit (tj. přihlásit velitele a strojníky na školení HZS pro obnovení osvědčení).
- Záznamy o odborné přípravě členů – chybí, je třeba doplnit.
- Doklad o zdravotní způsobilosti všech členů – aktualizovat u některých členů zdravotní prohlídky (i za tímto účelem je třeba mít uzavřeny dohody o členství, kde bude tato povinnost pro členy vymezena, je to na zodpovědnosti města), provádí se 1X za 2 roky, speciální prohlídka pro hasiče, kteří používají dýchací přístroje.
- Kopie technických průkazů od požární techniky a poslední platná STK – kontrolováno a je v pořádku.
- Záznamy o zkouškách dýchací techniky a ostatních věcných prostředků PO – bylo kontrolováno pouze namátkově, je pochybnost o bezpečnosti přileb. Doporučujeme požádat o jejich kontrolu HZS, 4 dýchací přístroje k výměně po době životnosti.
Dokumentace k povinnosti zabezpečovat odbornou přípravu členů JSDHO
Předepsaná dokumentace je:
Plán odborné přípravy na celý rok a evidence účasti členů na OP.
Osvědčení o odborné přípravě, kterou organizuje HZS u velitele a strojníků (dle vyhlášky č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany § 34 a §35).
Zjištěný stav:
Odbornou přípravu členů JSDHO zajišťuje velitel jednotky, který má zpracovávat plán OP a vést evidenci o účasti členů na OP. Dle informace velitele školení probíhají, dokumentace však vedena není.
Protože neexistují dohody o členství v JSDHO, není úplně prokazatelné, kdo z hasičů zastává funkci strojníka. Dle ústní informace a dle osobních složek hasičů založený u velitele je to pan Lukáš, Ladislav a Patrik Tomeš. Je třeba prodloužit platnost odborné způsobilosti u velitele a strojníků, nyní jsou prošlé. Dle zákona je nutno obnovovat každých 5 let.
Zajištění povinnosti zabezpečit materiální a finanční potřeby JSDHO
V rozpočtu obce jsou každoročně vyčleňovány peníze na tuto oblast (detailně rozbor výdajů hasičů - viz samostatná kapitola).
Pro JSDHO je třeba pořizovat:
Vybavení pro zajištění akceschopnosti jednotky – investiční vybavení a údržba majetku -- provozuschopnost a obnova techniky.
Zjištěný stav:
je zajišťováno, lze doporučit další obnovu a pořizování techniky dle aktuálních požadavků, doporučujeme každoročně vyhodnocovat tyto potřeby zejména při plánování rozpočtu města.
Věcné a ochranné prostředky
Zjištěný stav:
Je zajišťováno, bylo požádáno o dotaci, doporučujeme opět v tomto smyslu vést dialog mezi hasiči a městem.
Povinnost zabezpečení výstavby a údržby objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení
Doklady o objektu požární zbrojnice nebyly kontrolovány. Základní údržbu objektu provádí Josef Ryšavý na základě DPP.
Z prohlídky objektu požární zbrojnice je patrné, že celý objekt je ve velmi špatném stavu, dlouhodobě bez větších investic. Na části objektu je patrná prověšená střecha, v jedné z garáží je díra ve stropě, pohyb na půdě může být nebezpečný. Objekt není zateplen, proto jsou veliké náklady na jeho vytápění (VIZ rozbor výdajů). Kontrolní výbor nedisponuje odborníkem na stavby, ale doporučujeme udělat kontrolu statikem a začít řešit investice do objektu.
O kontrolách hydrantů na vodovodním řadu (jsou-li) nemáme k dispozici žádnou dokumentaci.
Povinnost zpracovávat stanovenou dokumentaci požární ochrany
Další ze zákona povinné dokumenty jsou:
- Řád ohlašovny požárů – je zpracován, ale neobsahuje seznam sil a prostředků
- Dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti (rozpracování PVČ pro místní podmínky, roční plán, vyhodnocení za uplynulý rok) – akce PVČ probíhají, dokumentace není vedena
- Požární řád obce – je zpracován, některé povinnosti z požárního řádu zřejmě nejsou plněny- funkce preventisty PO - velitel poukázal na to, že nezná situaci např. v budovách školy, zpráva o činnosti není zpracovávána atd., dále je třeba aktualizovat přílohy (početní stav, vybavení jednotky, přehled zdrojů vody….), podrobně VIZ příloha č. 3 - připomínky k požárnímu řádu
- Seznam o zdrojích požární vody v obci, provozuschopnost hydrantů
- Dále by měla JSDHO ukládat dílčí zprávy nebo zprávy o zásazích dle §19 a§ 26 vyhlášky ministerstva vnitra č. 247/01 Sb. o organizaci a činnosti jednotek PO.
Závěr
Město Dobřichovice má na základě předpisů o PO řadu povinností na úseku PO včetně vedení odpovídající dokumentace. Při kontrole dokumentace PO bylo zjištěno, že dokumentace není k dispozici na jednom místě, není kompletní a není průběžně aktualizována. Doporučujeme tedy provést navrženou aktualizaci dokumentů a přidělit vedení této agendy konkrétnímu zaměstnanci městského úřadu.
Rekapitulace chybějících dokladů nebo dokladů k doplnění:
- Zřizovací listina JSDHO – aktualizovat, doplnit přílohy: kategorie jednotky, početní stav, seznam členů, základní vybavení technikou, uzavřít dohody o členství
- Jmenovací dekret velitele JSDHO – aktuálně dvoje jmenování - sjednotit, doplnit stanovisko HZS
- Kopie osvědčení o odborné způsobilosti velitele, strojníků – osvědčení je třeba obnovit každých 5 let, nyní prošlé
- Doklad o zdravotní způsobilosti všech členů – aktualizovat u některých členů zdravotní prohlídky
- Řád ohlašovny požárů – doplnit seznam sil a prostředků,
- Dokumentace k zabezpečení preventivně výchovné činnosti – doplnit
- Požární řád obce – aktualizovat přílohy a zajistit jeho faktické dodržování
- Záznamy o odborné přípravě členů – chybí, doplnit velitelem hasičů
- Zakládat kopie zpráv o zásazích – velitel hasičů
- Dále je potřeba nahlásit aktuální stav techniky a hasičů hasičskému záchrannému sboru v Řevnicích
3. Přehled činnosti Sboru dobrovolných hasičů Dobřichovic
Činnost SDH Dobřichovic lze rozdělit do 3 skupin:
- Zásahy na místě podle příkazů k výjezdu (požární zásahy, záchranné práce a úkoly na úseku ochrany obyvatelstva)
- Údržba požární techniky a věcných prostředků požární ochrany
- Preventivně výchovná činnost.
1) Zásahy na místě:
SDH Dobřichovice spadají to tzv. kategorie JPO III, tzn., že jsou vysíláni k výjezdům jak v rámci katastrálního území Dobřichovic, tak mohou být vysíláni i mimo katastrální území Dobřichovic.
Dle vyjádření velitele hasičů HZS Řevnice, je SDH Dobřichovic vysílán ke všem mimořádným událostem v k. ú. Dobřichovic. Vysílání k zásahům určuje centrála v Kladně, řídí se přitom různými strategickými dokumenty jako je požární poplachový plán a rovněž hraje roli nahlášené vybavení dané jednotky vzhledem k typu události.
Důležitým podkladem mapujícím činnost hasičů jsou zprávy o zásazích, které podle § 26 odst. 2 vyhlášky č. 247/ 2001 Sb. O organizaci a činnosti jednotek požární ochrany zpracovává velitel hasičů po každém zásahu a předkládá HZS v Řevnicích. Kopii těchto dokladů nebyly doposud zakládány, ani HZS v Řevnicích doklady nearchivuje, ale přepisuje údaje do databáze.
Zpráva o zásahu obsahuje údaje o silách a prostředcích na místě zásahu, hodnocení situace na místě zásahu v době příjezdu první zasahující jednotky a popis nasazení jednotek a záznam o poskytnutí osobní a věcné pomoci.
Zpracovávané podklady:
- Zásahy jednotky Dobřichovice za období 1. 1. 2011 do 31. 12. 2014. Jedná se o dokument poskytnutý Hasičským záchranným sborem Středočeského kraje (dle evidence v informačním systému).
- Zápisy v kronice vedené SDH Dobřichovic.
- Příkazy k výjezdům archivované SDH Dobřichovic.
- Rozhovory s velitelem HZS Středočeského kraje a s velitelem SDH Dobřichovic.
Jednotlivé výše uvedené doklady byly navzájem v souladu. Zprávy z kroniky a přehled o zásazích poskytnutých HZS (až na minimální detaily) byly totožné a korespondovaly rovněž s příkazy k výjezdům. K určitým nepřesnostem docházelo zejména při povodních, kdy hasiči některé dny téměř nepřetržitě čerpali vodu a ze záznamů není úplně zřejmé, který hasič a po jakou dobu se na pracích podílel. V těchto případech jsme se pokusili o co nejpřesnější odhad podle dostupných podkladů.
Přehled výjezdů za roky 2011 – 2014 s uvedením data zásahu, délky zásahu, počtu zasahujících hasičů, místa zásahu a typu a specifikaci události (specifikace převzata z kroniky) uvádíme v
Příloze č. 5. Délka zásahu a počty zasahujících hasičů byly převzaty z kroniky (bez zpráv o zásazích je nelze kromě zahájení přesně ověřit.) Ostatní údaje jsou vzaty z přehledu od HZS a jsou doplněny o věcnou náplň zásahu převzatou z kroniky.
Rok 2014
V roce 2014 zasahoval SDH Dobřichovice celkem při 37 zásazích. To je průměrně 3 zásahy/ měsíc, nejvíce zásahů bylo 9 v měsíci červenci. Průměrně bylo u zásahu 4,4 hasičů, celkem 65 hodin u zásahů, přepočteno na osobohodiny je to 305 „osobohodin“ u zásahů.
Z hlediska typu zásahu a místa zásahu: SDH Dobřichovice byla u 14 požárů (z toho 6 v Dobřichovicích), 15 X zasahovala jednotka jako technická pomoc (z toho 11 X v Dobřichovicích), 4X se jednalo o planý poplach (0 v Dobřichovicích), ostatní zásahy 4X (z toho 3X v Dobřichovicích). Z hlediska místa proběhlo 20 zásahů v Dobřichovicích a 17 zásahů v ostatních obcích (4X Černošice, 3X Lety, 3X Mořinka, 3X Všenory, 2X Mořina, 2X Karlík).
Rok 2013
Rok 2013 je specifický povodněmi v měsíci červnu. Pro přehlednost tedy rozdělíme údaje na část vztahující se k povodním a na ostatní zásahy.
Zásahy při povodních probíhaly téměř nepřetržitě po cca 10 dnů. Záznamy o nich nejsou úplně přesné, HZS se snažil rozdělit práci při povodních do značného množství „zásahů“, naopak kronika je zaznamenává spíše jako celek. Práce spočívaly především v čerpání vody, případně v odstraňování překážek či nebezpečných stavů. Místem práce byly především Dobřichovice, ale také občas Lety, Černošice, Řevnice, Všenory a Mořinka. Při povodních pracovalo cca 7 hasičů, odhadem 12 hodin/denně, po dobu cca 10 dnů, tj. odhadem se jedná o 840 odpracovaných hodin.
Ostatních zásahů bylo celkem 33. Některé červencové zásahy ještě souvisely s povodněmi – jednalo se o odstraňování padlých (zřejmě podmáčených) stromů. Těchto 33 zásahů představuje cca 49 hodin, průměrně zasahovalo 4-5 hasičů, přepočteno na osobohodiny to přestavuje 239 odpracovaných hodin při zásazích.
Z hlediska typu a místa zásahu: Požárů bylo 13 ( z toho 3X Dobřichovice), 17 zasahovala jednotka v rámci technické pomoci (z toho 8X Dobřichovice), planý poplach byl 1 a ostatní zásahy 2. V přehledu HZS je uvedeno, že jednotka 2X nedojela na místo, důvod není neznám. Z hlediska místa proběhlo 12 zásahů v Dobřichovicích a 21 zásahů v ostatních obcích (5X Černošice, 4XŘevnice, 1X Mořina, 9X Všenory, 1X Karlík, 1X Třebáň).
Rok 2012
Celkový počet zásahů je 21, tj. průměrně necelé 2 zásahy za měsíc. Mírně se liší údaje v kronice od údajů HZS. Celkem bylo odpracováno 23 hodin při zásazích, průměrně se zásahu zúčastnili 3-4 hasiči. Celkem bylo v roce 2012 v přepočtu zajištěno 90 osobohodin.
Z hlediska místa zásahu proběhlo celkem 13 zásahů v Dobřichovicích, po 3 zásazích v Letech a Všenorech a 2 zásahy v Karlíku. Z hlediska kategorie zásahu se jednalo o 9 požárů, 6X o technickou pomoc, 3X o planý poplach, ostatní zásahy 3X. Podrobněji v přiložené tabulce.
Rok 2011
V roce 2011 zasahoval SDH Dobřichovice celkem 26 X. To je průměrně 2 zásahy/ měsíc, nejvíce zásahů bylo 6 v měsíci lednu, kdy zřejmě hrozily povodně, a probíhalo čerpání vody. Průměrně bylo u zásahu 4,76 hasičů, celkem 113 hodin u zásahů, přepočteno na osobohodiny je to cca 700 odpracovaných hodin u zásahů.
Z hlediska typu zásahu a místa zásahu: SDH Dobřichovice byla u 9 požárů (z toho 4 v Dobřichovicích), 5 X zasahovala jednotka jako technická pomoc při čerpání vody (z toho 1 X v Dobřichovicích), 7X se jednalo o ostatní technickou pomoc (5 v Dobřichovicích), záchrana osoba a zvířat proběhla 2X, o planý poplach se jednalo 3X.
Z hlediska místa proběhlo 12 zásahů v Dobřichovicích a 14 zásahů v ostatních obcích (5X Lety, 4X Všenory, 2X Karlík, 1X Černošice, Řevnice a Mořinka).
Rekapitulace:
2011
- 26 zásahů celkem, z toho 9X požár (4X v Dobřichovicíh)
- 700 osobohodin odpracováno celekm při zásazích (113 hodin u zásahů)
- Z toho 560 osobohodin při čerpání vody (hrozící povodně), 29 hodin u čerpání
- Z toho 134 osobohodin u ostatních zásahů (84 hodin u zásahů bez ohledu na počet hasičů)
2012
- 21 zásahů celkem/rok, z toho 7X požár (4X v Dobřihovicích)
- 90 osobohodin odpracováno při zásazích (23 hodin u zásahů)
2013
- 33 výjezdů, které nesouvisely s povodněmi, z toho 14X požár (3 X v Dobřichovicích)
- 239 osobohodin odpracováno při zásazích (bez povodní), (tj. 49 hodin u zásahů)
- K tomu technická pomoc při povodních: cca 840 osobohodin (7 hasičů, po dobu 12 hodin, po 10 dnů)
2014
- 37 výjezdů, z toho 10X požár (6X v Dobřichovicíh)
- 305 osobohodin opracováno při zásazích (65 hodin u zásahů)
Průměrně za poslední 4 roky:
- 29 výjezdů za rok (2-3 měsíčně v průměru), z toho 10X výjezdů kvůli požáru, průměrně 4 požáry v Dobřichovicích za rok
- 192 osobohodin v průměru ročně odpracováno při zásazích (údaje se každý rok poměrně hodně liší)
- 14 výjezdů/rok v Dobřichovicích plus práce při povodních
Celkem za poslední 4 roky (2011-2014):
- 1400 osobohodin celkem za roky 2011 a 2013 odhadem odpracováno při povodních
- 768 osobohodin odpracováno při ostatních zásazích
- 117 výjezdů celkem ve všech obcích (z toho 40 zásahů u požárů)
- Z toho 57 výjezdů bylo v Dobřichovicích (bez povodní), tj. cca polovina, z toho 17 zásahů u požárů
Shrnutí – zásahy na místě
Zásahy jsme sledovali za poslední 4 roky a ze záznamů je patrné, že je velký rozdíl v množství odpracovaných hodin podle let, kdy byly nebo nebyly povodně.
I bez povodní zasahují hasiči v průměru min. 2,4 X za měsíc (z toho 1X v Dobřichovicích) a odpracují při zásazích průměrně 16 hodin měsíčně.
Důležitým ukazatelem akceschopnosti hasičů v Dobřichovicích je dle vyjádření velitele HZS v Řevnicích rovněž záznam o problémech jednotky, zejména zda jednotka včas dorazila na místo. Z podkladů předloženým HZS v Řevnicích vyplývá, že vyjma planých poplachů nedojela jednotka za poslední 4 roky pouze 3X a v např. v roce 2014 dojela jednotka po vyslání k zásahu vždy.
Velitel hasičů by měl zakládat a archivovat kopie zpráv o zásazích dle § 19 vyhlášky č. 247/ 2001 Sb.
Poznámka velitele SDH Dobřichovic: některé zprávy o zásazích dle dohody s velitelstvím zpracovává pouze HZS v Řevnicích a nelze je tudíž zakládat. Ostatní zprávy o zásazích jsou od r. 2015 již dle doporučení archivovány.
2) Údržba požární techniky a věcných prostředků požární ochrany
Jednou z podmínek akceschopnosti jednotky je dodržení technických podmínek požární techniky a věcných prostředků požární ochrany. O splnění pojednává samostatná kapitola.
V této souvislosti je však třeba připomenout, že mezi povinnosti hasičů patří i pravidelné kontroly a údržba techniky.
Neexistují žádné písemné záznamy o čase stráveném při údržbě techniky. Dle vyjádření velitele hasičů probíhá údržba techniky vždy 1X týdně (o sobotách). Na údržbě techniky se odhadem podílí až
6 hasičů po dobu cca 4-6 hodin (4X za měsíc). Tj. časová náročnost je až 144 osobohodin měsíčně.
Záznam o celkové údržbě techniky je uveden v kronice např. za rok 2011, kde je uvedeno 370 odpracovaných hodin při údržbě techniky, tj. cca 30 osobohodin měsíčně.
3) Preventivně výchovná činnost
Obec dle § 29 písmeno n) Zákona o požární ochraně má organizovat preventivně výchovnou činnost na úseku požární ochrany. Za tímto účelem má město zpracovávat následující dokumentaci (dle § 14 Nařízení vlády 172/2001 Sb. k provedení zákona o požární ochraně):
- Rozpracování PVČ pro místní podmínky.
- Pán PVČ na období kalendářního roku.
- Vyhodnocení preventivně výchovných akcí za uplynulý rok.
Dokumentace s touto tématikou zpracována není a dle našeho názoru jde spíše než o dokumentaci o skutečně prováděné akce.
Dle vyjádření velitele hasičů v Dobřichovicích probíhají tyto akce:
- Každoročně ve spolupráci s městskou policií Černošic probíhá den pro děti z MŠ v Dobřichovicích
- Dle zájmu a po dohodě s velitelem hasičů probíhají exkurze včetně prohlídky hasičské techniky pro různé soukromé školky (Lumek, lesní školka, školky z Karlíka)
- Každý rok probíhá Den s hasiči ve venkovním prostranství, kde je možné si např. prohlédnout hasičskou techniku, soutěžit, ptát se atd. Rovněž bývá ve spolupráci s městskou policií (letos proběhla akce v červnu v prostranství u lávky)
- Nově hasiči zorganizovali soutěž v požárním sportu (O pohár starosty), který se konal v květnu na louce u lávky.
- Je možné zajistit nějakou akci i pro ZŠ Dobřichovice, dle vyjádření hasičů nebyl však
o tuto spolupráci ze strany školy zatím zájem.
Doporučení k PVČ:
Hasiči zveřejňují akce na letácích a webových stránkách, navrhujeme udělat prolink s webovou stránkou Dobřichovic (uvést v přehledu akcí). Hasiči tyto akce mohou doplnit do své kroniky např. s uvedením, kolik lidí se zúčastnilo, co se podařilo a co je možné zlepšit apod. Je také možné navázat spolupráci se školou. Vést nějakou rozsáhlou dokumentaci dle našeho názoru není potřeba.
4. Požární technika a věcné prostředky požární ochrany
Předepsané vybavení podle vyhlášky
Druh vybavení SDH obce je stanoven ve vyhlášce o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany (v příloze 4) a odvíjí se od kategorie jednotky, tj. v Dobřichovicích JPO III/1:
- Cisternová automobilová stříkačka (CAS) v základním provedení.
- Dopravní automobil s požární stříkačkou (může jít i o dopravní automobil bez požární stříkačky pro přepravu min. 6 osob s přívěsným zařízením a přívěsnou stříkačkou).
- Automobilový žebřík do 30 m (Zpravidla se vybavuje jen po dohodě s HZS kraje).
- Automobilová plošina do 30 m (Zpravidla se vybavuje jen po dohodě s HZS kraje).
- Odsavač kouře nebo přetlakový ventilátor – 1 ks1.
- Motorová stříkačka – 1 ks1.
- Izolační dýchací přístroj – 4 ks.
- Vozidlová radiostanice požární ochrany – 2 ks.
- Přenosná radiostanice požární ochrany – 2 ks.
- Mobilní telefon – 1 ks1
1Jednotka SDH obce je vybavena touto požární technikou, jen pokud je to odůvodněno plošným pokrytím, dokumentací zdolávání požárů objektů, jejichž ochranu před požáry a mimořádnými událostmi jednotka zabezpečuje).
Kromě vybavení jednotky požární technikou musí být jednotka vybavena ještě věcnými prostředky požární ochrany. Těmito prostředky musí být hasiči vybaveni i z hlediska pravidel BOZP.
Za minimální rozsah osobních ochranných pracovních prostředků každého člena lze považovat:
- Pracovní stejnokroj II (dle vyhlášky) – blůza, kalhoty, čepice
- Ochranný oděv pro hasiče jednovrstvý pro likvidaci požárů ve venkovním prostředí
- Přilba
- Zásahová obuv
- Zásahové rukavice
- Ochranné rukavice
Majetek SDH Dobřichovic
Členové kontrolního výboru byli přítomni při inventarizaci majetku hasičů. Protokol z inventarizace je přiložen v příloze č. 6 – Inventární soupis majetku a drobného majetku dle místností.
Majetek hasičů dle inventury konané dne 15. 1. 2015 lze popsat následovně.
Automobily:
- Tatra – hasičské auto s příslušenstvím (cena 233 tis., oprávky 222 tis., zůstatková cena 12 tis.)
- Vozidlo Škoda Felicia 1,6 (zůstatková cena 7 tis.)
Dalším vybavením hasičů je automobil NISSAN PATROL, který byl získán darem v r. 2014 od HZS Mělník. Jeho vybavení tvoří zejména elektrocentrála, kalové čerpadlo, tlakový čistič, naviják ruční, rozbrus, bourací sekera, motorová pila, dýchací přístroje, lékárna, vysílačka atd., a který zřejmě není majetkem města Dobřichovice (k ověření).
Další vybavení k zásahům:
- Čerpadlo benzínové PPS 12 (zůstatková cena 10 tis.)
- Přívěs na loď (10 tis)
- Elektrocentrála GG330 (6 tis.)
- Naviják Caiman (8 tis.)
- Elektrocentrála Proma PE -2500AVR (8 tis.)
- Radiostanice 4X (4X6 tis.)
- Kompresor Supersmile (4 tis.)
- Kanalizační těsnící ucpávka při velké vodě (28 tis.)
- Vozidlové radiostanice -3 ks (36 tis.)
K vyřazení bylo při inventarizaci určeno:
- Hasičské auto IFA – schváleno k vyřazení
- Žebříkový automobil – k vyřazení (prodeji)
- Malé plavidlo Blesk – k vyřazení – nepoužitelné
Oproti roku 2013 majetek beze změny – IFA a člun vyřazeny pro nepoužitelnost. Na IFĚ je součástí žebřík bez technické kontroly, která by stála více, než automobil.
Vybavení k zásahům:
- 10X hasičská přilba – dle vyjádření životnost skončila v r. 2014.
- Dýchací přístroje S-5 4X (4 tis.).
- Dýchací přístroje S – 7 (4X 3 tis.).
Nářadí, nástroje:
- Klíč na kola, kanystr, siréna, domácí vodárna, rámová pila, proudnice s uzávěrem, objímky na hadice – nepoužívá se, hydrantový nástavec, savice 2X, pračka na hadice, proudnice na pěnu3X- vše prakticky nulové hodnoty
- Sekera bourací 2X, klíč k podzemnímu hydrantu, proudnice B, sběrač, přechod B-C - 4X, klíč na hadice 2X, ejektor 2X, rozdělovač, víčko tlakové spojky 2X, klíč k nadzemnímu hydrantu, proudnice C Plr., proudnice C mlhová, proudnice C clonová 2X, proudnice C s uzávěrem (2X)
- Elektrická vrtačka stojanová (3 tis.)
- Svěrák, Gola klíče, opalovací souprava, rámová pila
- Elektrická pila Narex (3500)
- Stavební kolečko, pádla 2X,elektrická bruska,
- Hliníkové žebříky – 1 poškozen zásahem (18 tis.)
Vybavení hasičárny a garáže:
- 14 X umakartová židle, stůl umakart 5X
- Stůl dílenský 1X
- 8X šatní skříň
- Vodovodní baterie
- Elektrický ohřívač vody
- Popelnice
Celková zůstatková hodnota majetku dle účetnictví 351 tis. Kč, z tržního pohledu je cena majetku nižší.
Objekt požární ochrany
Jednou z povinností města na základě předpisů o požární ochraně je i zabezpečení výstavby a údržby objektů požární ochrany a požárně bezpečnostních zařízení.
Požární zbrojnice se nachází v objektu, který patří městu Dobřichovice, na adrese č.p. 13, ulice 5. května. Jedná se o stavbu v katastrálním úřadu vedenou jako stavbu technického vybavení. Součástí objektu je byt velitele hasičů. Velitel hasičů platí městu nájem a energie za tento byt podle nájemní smlouvy.
Stavba stojí na pozemku p.č. 54, rovněž ve vlastnictví města (1393 m2, zastavěná plocha a nádvoří). Dále k objektu patří přilehlé pozemky p.č 55 (133 m2) a 56 (509 m2), obojí vedené jako zemědělský půdní fond.
K budově i k technickému vybavení je přiložena fotodokumentace. Z prohlídky budovy při inventarizaci je patrné, že objekt je v nevyhovujícím stavu, dlouhodobě bez větších investic. Část budovy má prověšenou střechu, v 1 garáži je díra ve stropě, pohyb po půdě může být nebezpečný.
Kontrola technických podmínek požární techniky a věcných prostředků požární ochrany
Kontrola byla provedena a zpráva byla sepsána dle stavu ke dni 25. 3. 2015.
Technické podmínky požární techniky
Technické podmínky byly kontrolovány dle vyhlášky č. 35/2007 Sb., o technických podmínkách požární techniky, ve znění pozdějších předpisů.
Z požární techniky podléhající výše uvedenému právnímu předpisu disponuje jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice cisternovou automobilovou stříkačku TATRA r.z. PZA 09-10. Nicméně vyhláška uvádí, že na techniku zařazenou do vybavení jednotek přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky, se vztahují dosavadní právní předpisy (rozhodujícím dnem je 1. 3. 2007), tato formulace je uvedena i v předchozí vyhlášce č. 49/2003 Sb., která odkazuje na vyhlášku č. 254/1999 Sb. Vyhláška č. 254/1999 Sb. pak stanoví, že požární technika, která byla zařazena před počátkem účinnosti této vyhlášky (1. 7. 2000) do vybavení Hasičského záchranného sboru České republiky nebo jednotek požární ochrany nemusí splňovat uvedené technické podmínky. Cisternová automobilová stříkačka byla zařazena do vybavení HZS v roce 1980, není tedy nutné, aby její vybavení splňovalo technické podmínky stanovené aktuálně platnou vyhláškou. Vybavení vozidla je tedy omezené, nicméně dle vyjádření zástupce sboru dobrovolných hasičů z pohledu dosažení účelu, ke kterému je vozidlo určeno, je prozatím dostatečné. STK je dle TP platná do 23. 10 2015.
Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje dalšími dvěma vozidly. Jedná se o NISSAN PATROL r.z. 2SE 2737, první registrace v r. 1996, který je veden jako technický automobil a spolu s CAS TATRA je i požárním vozidlem, nicméně ustanovením výše uvedené vyhlášky také nepodléhá. STK je dle TP platná do 9. 12. 2015. Automobil byl získán darem v r. 2014 od HZS Mělník. Jeho vybavení tvoří zejména elektrocentrála, kalové čerpadlo, tlakový čistič, naviják ruční, rozbruska, bourací sekera, motorová pila, dýchací přístroje, lékárna, vysílačka atd. Dle vyjádření zástupce sboru dobrovolných hasičů, je vybavení prozatím dostatečné.
Druhým vozidlem je ŠKODA Felicia r.z. 2S4 2657, první registrace v r. 1996. Toto vozidlo je využíváno jako velitelské a nedisponuje vybavením pro zásah a není vedeno jako požární vozidlo. STK je dle TP platná do 29. 3. 2015. Vozidlo bylo získáno bezúplatným převodem v r. 2008 od HZS Středočeského kraje.
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidel je hrazeno z prostředků Ministerstva financí.
Jak je patrné již z dat uvedení do provozu jednotlivých vozidel, tak vozový park jednotky sboru dobrovolných hasičů je velmi zastaralý a jedná se o stav dlouhodobě neudržitelný. Do budoucna je tak nutné se zvážit postupnou obměnu vozového parku, zejména co se týče klíčové složky, a to je zásahový požární automobil pro hašení.
Technické podmínky věcných prostředků požární ochrany
Vyhláška č. 69/2014 Sb., stanoví technické podmínky některých prostředků požární techniky. Jedná se o radiostanice, přenosné motorové stříkačky, dýchací přístroje a další ochranné vybavení.
Radiostanice
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje čtyřmi přenosnými radiostanicemi z nichž jedna je určena pro velitele, dále třemi vozidlovými radiostanicemi. Radiostanice byly pořízeny v r. 2007 a jsou plně funkční, případné opravy provádí HZS. Jednotka sboru dobrovolných hasičů není vybavena základnovou radiostanicí, nicméně dle vyjádření zástupce hasičů není potřeba a celkově vybavení radiostanicemi je dostatečné.
Motorová přenosná stříkačka
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje motorovou přenosnou stříkačkou PPS 12, která je sice velmi stará a pochází cca ze 70. let 20. stol., nicméně její použití je omezené a v současné době se používá zejména na čerpání vody např. při povodních. Pro výše uvedený účel použití je vybavení dostatečné.
Požární odstředivé čerpadlo
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice tímto vybavením nedisponuje. Disponuje jinými typy čerpadel, nepodléhající právní úpravě v této vyhlášce.
Izolační dýchací přístroje
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje šesti kusy dýchacích přístrojů typů Saturn 5 a 7. Jedná se o vybavení, které podléhá pravidelné kontrole (1x za rok nebo po každém použití), nicméně doklady o provedených kontrolách nebyly ke dni konání kontroly k dispozici, dle vyjádření zástupce hasičů je požadovaná kontrola prováděna pravidelně dle požadavků. Jedná se o přístroje s životností 20 let, která dle vyjádření hasičů v letošním roce končí a i z toho důvodu bylo požádáno o nákup tohoto vybavení v počtu čtyř kusů. Tlaková láhev a obličejová maska jsou součástí dýchacích přístrojů a jsou hodnoceny společně.
Přilba
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje deseti kusy přileb, plus velitel disponuje jednou vlastní. Životnost deset let, současné stáří cca 5 let. Případnou kontrolu bezpečnosti tohoto vybavení provádí HZS.
Zásahový oděv I
- Zásahový oděv je dvoudílný a skládá se z kabátu a kalhot. Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje deseti kusy souprav, soupravy jsou doplněny čtrnácti páry bot. Zásahový oděv je funkční, byl nakoupen v r. 2013 z dotace.
Zásahový oděv II
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice tímto vybavením nedisponuje.
Doplňky
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice tímto vybavením nedisponuje.
Pracovní stejnokroj II
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice disponuje deseti kusy souprav. Není určen k použití při zásazích. Soupravy nejsou kompletní a obsahují pouze kalhoty, blůzu a čepici.
Spodní prádlo
- Jednotka sboru dobrovolných hasičů Dobřichovice tímto vybavením nedisponuje.
Celkově lze říci, že vybavení jednotky sboru dobrovolných hasičů věcnými prostředky požární ochrany není úplné, nicméně dle vyjádření zástupce hasičů prozatím dostatečné. Aktuálním problémem je pouze vybavení jednotky dýchacími přístroji, které je nutné vyřešit v letošním roce pořízením čtyř nových přístrojů.
Shrnutí
Technické kontroly vozidel:
- CAS Tatra PZA 09-10 – STK je platná dle TP do 23. 10. 2015
- Požární vozidlo Nissan Patrol 2SE 2737 – STK platná do 9. 12. 2015
- Velitelské vozidlo Škoda Felicia 2S4 2657 (není požární vozidlo) – STK platná do 29. 3. 2015
- Pojištění odpovědnosti z provozu vozidel je hrazeno z prostředků Ministerstva financí
- Ostatní vozidla byla po inventarizaci vyřazena z provozu – nutno nahlásit HZS
Věcné prostředky požární ochrany:
Radiostanice – 4 přenosné a 3 vozidlové radiostanice – funkční, motorová přenosná stříkačka PPS 12 ze 70. let – zatím funkční, izolační dýchací přístroje – 6 kusů typu Saturn 5 a 7 – pravidlelné kontroly 1X ročně - 4 kusy po životnosti 20 let, 10 kusů přileb – doporučujeme vyžádat kontrolu bezpečnosti u HZS, zásahové oděvy I – 10 ks, 14 párů bot, pracovní stejnokroj II – 10 kusů (nejsou kompletní, není určen k zásahům). Aktuálně chybí 4 kusy dýchacích přístrojů.
Závěr
Z hlediska požadavků vyhlášky lze konstatovat, že stávající vybavení hasičů technikou a věcnými prostředky není v rozporu s touto vyhláškou. Vzhledem k typu zásahů a charakteru k. ú. Dobřichovice se jeví jako logické dovybavit hasiče pro zásahy na vodě (v rámci žádosti o dotaci ze Středočeského kraje bylo požádáno o toto vybavení), poté by však muselo následovat proškolení hasičů pro zásahy na vodě včetně dovybavení věcnými prostředky. V k.ú. Dobřichovice jsou rovněž lesy, kde je pro zásahy vhodné auto s velkou cisternou. Hasiči aktuálně takovým autem disponují (Tatra), avšak vzhledem ke stáří vozidla je vhodné do budoucna uvažovat o variantách náhrady Tatry (např. převzetí vyřazeného vozidla některého HZS či získání dotace).
Požadavky hasičů na „ideální“ vybavení, jak z krátkodobého, tak z dlouhodobého hlediska jsou přílohou této zprávy. Město Dobřichovice letos pro hasiče žádá o dotaci ze Středočeského kraje na dovybavení, výsledek není doposud znám.
Z hlediska stavu objektu požární zbrojnice je třeba konstatovat, že stav budovy je nevyhovující. Doporučujeme její kontrolu statikem.
Dále bylo zjištěno, že na HZS v Řevnicích nebyly nahlášeny změny ve vybavení JSDH a je potřeba aktuální stav vybavení ze strany města nahlásit (zejm. vyřazený majetek a nově nabyté auto).
5. Přehled výdajů hasičů za období 2010 -2014
Každoročně je uvolňováno z městského rozpočtu cca 400 tisíc na činnost jednotky sboru dobrovolných hasičů v Dobřichovicích, která je organizační složkou města. Není vedena samostatná evidence účetních dokladů hasičů, nebylo tedy jednoduše dohledatelné, na co jsou finanční prostředky používány. Mezi zastupiteli tak vznikaly pochybnosti, zda dochází k účelnému a efektivnímu vynakládání s těmito prostředky. Rozbor všech výdajových a příjmových položek je součástí následující kapitoly.
Jako podklad jsou použity účetní doklady získané ve spolupráci s paní účetní úřadu Renátou Jiříkovou.
Jedná se o tyto doklady:
Rok 2014
- Účetní sestavy „Měsíční obraty 1 až 12/2014“, tj. přehled všech výdajů hasičů, přehled výdajů hrazených z pokladny a přehled mzdových prostředků
- Zúčtovací list kolektivního pojištění osob (vyúčtování pojistného dle rámcové smlouvy), Česká pojišťovna
- Vyúčtování telefonů – O2
- Vyúčtování telefonů – T-mobile (za celý úřad)
- Faktura – kontrola hasicí techniky
- Výdajové pokladní doklady včetně účtenek za materiál a PHM
- Faktury a vyúčtování dodávek tepla – S.V.A – za hasičskou zbrojnici
- Faktury za dodávky elektřiny – celý úřad – EP Energy Trading, a.s.
- DPP a DPČ – hasiči
- Finanční vypořádání dotace pro hasiče včetně účetní sestavy
Rok 2013 – podklady
- Účetní sestavy „Měsíční obraty 1 až 12/2013“, tj. přehled všech výdajů hasičů, přehled výdajů hrazených z pokladny a přehled mzdových prostředků
- Výpisy karty CCS pro hasiče (1-12. 2013)
- Podklady k dotacím
- Energy Trading – faktury za dodávku elektřiny
- Faktura za teplo – S. V. A., s.r.o.
Rok 2012 – podklady
- Účetní sestavy „Měsíční obraty 1 až 12/2012“, tj. přehled všech výdajů hasičů, přehled výdajů hrazených z pokladny a přehled mzdových prostředků
- Výpisy karty CCS pro hasiče (1-12. 2013)
- Faktura za elektřinu ČEZ
Rok 2010-2011 – podklady
- Účetní sestavy „Měsíční obraty 1 až 12/2010-11“, tj. přehled všech výdajů hasičů, přehled výdajů hrazených z pokladny a přehled mzdových prostředků
Rozbor jednotlivých výdajových (popř. příjmových) položek
Rok 2014
Výdaje za rok 2014 a v podstatě za všechny roky lze rozdělit pro přehlednost podle druhu do následujících skupin:
- Mzdové prostředky včetně odvodů
- Pojištění hasičů
- Spotřeba energií – plyn a elektřina; stočné
- Materiál
- Pohonné hmoty
- Služby
- Telefony
Mzdové prostředky:
Mzdové prostředky včetně odvodů byly za rok 2014 uhrazeny ve výši 109 713 Kč.
S velitelem hasičů Josefem Ryšavým je uzavřená Dohoda o provedení práce (zřejmě by to měla být Dohoda o pracovní činnosti) na předmět práce: údržbářské práce objektu hasičské zbrojnice, vozového parku protipožární techniky. Poslední aktualizace dohody byla provedena dne 1. 1. 2010, rozsah práce 20 hodin týdně (platová třída 5, stupeň 12, měsíčně 6320,-Kč, tj. 75840/rok). K tomu odvody na sociální a zdravotní pojištění, celkem 101 628 Kč za rok 2014.
Dále se každoročně uzavírají DPP s jednotlivými hasiči, kteří dostávají odměnu 35 Kč za hodiny odpracované při zásazích. Hasiči vykázali 231 odpracovaných hodin (tj. celkem 8085,- Kč ).
Pojištění:
Za pojištění hasičů, které je povinné, bylo uhrazeno celkem 12978,- Kč v roce 2014.
V roce 2014 se měnil počet hasičů, za které bylo hrazeno pojištění. Jednalo se o 14 hasičů v období od března do listopadu. Od prosince 2014 je pojištění hrazeno za 9 hasičů. Za rok 2014 bylo uhrazeno pojištění ve výši 12978,-Kč. Protože však některé faktury byly uhrazeny v předchozím a následujícím roce, tak skutečný celkový náklad na pojištění v tomto roce je 16872,- Kč. Náklad na pojištění 1 hasiče na čtvrletí je 333,- Kč. Smlouva je uzavřena u České pojišťovny.
Vzhledem k tomu, že město nemá uzavřeny dohody o členství v jednotce SDH obce s jednotlivými hasiči, je toto téměř jediný dokument, ze kterého je zřejmý skutečný počet hasičů a změny tohoto počtu. Z pojištění je patrné, že meziročně ubyli tito hasiči: Chmelař, Odvrša, Drvoštěp, Brzoň.
Spotřeba energií:
Za spotřebu plynu v hasičské zbrojnici bylo uhrazeno 87 995,- Kč.
Obdobně jako u pojištění jde o částku hrazenou v roce 2014. Pokud bychom brali úvahu náklad na plyn spotřebovaný v roce 2014, jednalo by se o částku 82 457,-Kč (včetně všech revizí). Dodavatelem plynuv roce 2014 byl S.V.A. ,s.r.o.
Spotřeba plynu byla 5173 m3 (166,6 Gj). Pro srovnání spotřeba plynu v roce 2013 v hasičské zbrojnici byla téměř stejná, tj. 5169 m3 (166,47 Gj).
Za spotřebu elektrické energie bylo dle účetnictví uhrazeno 26 769,- Kč.
Tento údaj opět neodpovídá skutečné spotřebě elektřiny v roce 2014, neboť v tomto roce byla zúčtována faktura i za polovinu roku 2013 (velké zálohy), byla tedy vratka a zároveň nedoplatek za duhé pololetí 2014 se v účetnictví hradil až v roce 2015.
Provedli jsme tedy rozbor faktur od Energy Trading, abychom zjistili skutečnou spotřebu elektřiny v roce 2014 v hasičárně:
Podle rozpisu vyúčtování za toto odběrné místo:
Celkem v MWh za rok 2014: | ||
VT | 2,633 | MWh |
NT | 13,569 | MWh |
Ve finančním vyjádření je to 45 486 Kč vč. DPH. Při srovnání spotřeby v jednotlivých pololetích (viz příloha) lze konstatovat, že spotřeba elektřiny během 3 následujících pololetí kolísá minimálně.
Stočné je hrazeno každý rok 4X321 Kč, tj. celkem 1284,- Kč. Vodné není hrazeno.
Materiál:
Za materiál bylo v roce 2014 zaplaceno dle účetnictví 36 092,- Kč.
Za účelem podrobného rozboru této položky byly vyhledány na městském úřadě všechny účetní doklady, aby bylo zjistitelné, co přesně nákup materiálu představoval (VIZ samostatná příloha v excelu).
Z přehledu účetních dokladů je patrné, že se jedná zpravidla o velmi malé položky, které zjevně souvisí s údržbou techniky zejména aut či s údržbou hasičárny. Celkově považujeme částku za přiměřenou a celkového rozpočtu pro hasiče nepříliš významnou.
Pohonné hmoty:
Za pohonné hmoty v roce 2014 bylo zaplaceno pro hasiče 74 688,- Kč.
Jedná se tedy měsíčně o částku 6224,- Kč. V roce 2014 neměli hasiči k dispozici CCS kartu, ale výdaje byly propláceny na základě předložených účetních dokladů z pokladny. Byly dohledány faktury za tyto pohonné hmoty do částky 43 tis. Kč (dohledávání dalších faktur by bylo příliš časově náročné bez větší vypovídací schopnosti). Přehled vyhledaných faktur je v příloze materiál, a je z něho patrné, že byly pořizovány 3 druhy pohonných hmot – Natural 95 (do Felicie), dále Nafta (do hasičských aut Tatra a Ifa?).
Přehled spotřeby pohonných hmot dle předložených knih jízd je uveden v samostatné příloze.
Služby:
Za služby bylo vydáno v roce 2014 celkem 46101,- Kč.
Do této položky spadají zejména povinné technické kontroly.
V roce 2014 byla hlavní položkou ze zákona povinná pětiletá revize 8 kusů dýchacích přístrojů a protiplynových masek celkem za 39 253,- Kč. A dále drobné výdaje na technické prohlídky 2 aut, dopravu kameniva na dvůr hasičárny a občerstvení po zásahu (153,- Kč).
Telefony:
Za 5 telefonních čísel bylo uhrazeno celkem 22 002,- Kč.
Průměrný náklad na telefony měsíčně je tedy 1833,-Kč.
Jedná se o 3 telefonní čísla od T-mobile:
- 602 295 590 – Tj. telefonní číslo velitele hasičů p. Ryšavého, roční náklad na toto číslo je 8419,- Kč. Na základě ústní dohody z r. 2011 pan Ryšavý vrací do pokladny 238,- Kč/měsíčně. Část vratky za minulý rok (4 měsíce) byla/bude uhrazena v r. 2015. Tento způsob nepovažujeme za transparentní. Navrhujeme uzavřít s panem Ryšavým min. písemnou dohodu se stanovenými pravidly.
- 734 926 644 – Tento paušál je nazván „Internet bez pevné linky“, dle vyjádření paní účetní je hrazen pro to, aby mohla jít pevná linka – ohlašovna požárů, náklad za minulý rok na toto číslo byl 5010,- Kč.
- 257 711 730 – Toto je pevná linka „hlasová linka Premium do všech sítí“, zřejmě ohlašovna požárů. Dle vyjádření velitele hasičů zcela zbytečná, používají se mobilní čísla. Po ověření navrhujeme zrušit i s předchozím číslem a upravit i požárním řádu. Náklad za minulý rok 3968,-
Přehled výdajů po jednotlivých měsících je uvedeno v příloze.
2 telefonní čísla od O2:
- 602 160 297 – účel nezjištěn (ověřit u hasičů)
- 1274001557 – zřejmě Kango.
Náklady na tato 2 telefonní čísla nelze od sebe jednoduše oddělit a za minulý rok jsou 6509,- Kč.
Závěr telefony:
Navrhujeme ověřit potřebu telefonních čísel hasičů a zrušit min. 2-3 telefonní čísla – min. pevnou linku na ohlašovnu požárů, která se nepoužívá a k tomu stanovený tarif na připojení pevné linky. Dále je třeba nastavit lépe tarif pana Ryšavého (tarif versus vratky). Také doporučujeme provést revizi všech telefonních čísel, která MÚ platí, případně si nechat předložit nové cenové nabídky telefonních služeb.
Příjmová položka:
Dotace od Středočeského kraje ve výši 18 507,-Kč
Tato částka se každý rok liší. U JPO III je možné dostat dotaci na tyto položky:
Výdaje na odbornou přípravu velitelů a strojníků, výdaje na technické vybavení jednotky, výdaje na zásah uskutečněný mimo obvod (na PHM).
Podklady pro tuto dotaci zpracovává HZS v Řevnicích na základě zpráv z výjezdů (na PHM) a na základě případné dohody s hasiči v Dobřichovicích (posuzují např. potřebnost technického vybavení jednotky) nebo na uskutečněná školení velitelů a strojníků.
Rekapitulace výdajů za rok 2014 dle druhu výdajů |
fakticky - v daném roce realizovaných | účetně | z toho dotace | |
1. | mzdové prostředky | 109713 | 109713 | |
2. | materiál | 36092 | 36092 | |
3. | pojištění hasičů | 16872 | 12978 | |
4. | telefony | 22002 | 22002 | |
5. | plyn | 82457 | 87995 | |
6. | elektřina | 45 486 Kč | 26769 | |
7. | PHM | 74688 | 74688 | |
8. | služby | 46101 | 46101 | |
9. | stočné | 1284 | 642 | |
Celkem | 434695 | 416980 | 18 507 |
Rok 2013
Mzdové prostředky:
Mzdové prostředky včetně odvodů byly uhrazeny ve výši 125 883 Kč za rok 2013.
Opět se jedná o plata pana Ryšavého s odvody v celkové výši 101 628,-Kč.
V tomto roce byly povodně, a proto jsou o něco vyšší odměny hasičům. Celkem je to 693 vykázaných hodin á 35 Kč, tj. 24 255,- Kč.
Pojištění:
Za pojištění hasičů, které je povinné, bylo uhrazeno celkem 12 392,- Kč v roce 2013.
Materiál a vybavení:
Za materiál bylo v roce 2013 zaplaceno dle účetnictví 34 112,- Kč a za další vybavení hrazené z dotace 116 647,- Kč.
Ze zaúčtovaných položek je patrné, že se jedná zpravidla o velmi malé položky, které souvisí s údržbou techniky zejména aut či s údržbou hasičárny. V souvislosti s nasazením hasičů v době povodní byla ze Středočeského kraje poskytnuta dotace na materiál ve výši 25 751,- Kč.
Dále byly v tomto roce nakoupeny hasičům obleky a radiostanice (80 383,- a 36 264,- Kč). Celkem tedy 116 647,- Kč, vše kompletně hrazené z dotace v souvislosti s povodněmi.
Spotřeba energií:
Spotřeba plynu (vč. Revizí) za rok 2013 činila 80 995,- Kč (V účetnictví je za rok částka 69 485,-, byla zaúčtována vratka z předchozího roku a zároveň nedoplatek byl hrazen v r. 2014).
Dodavatelem plynu v roce 2013 byl S.V.A. ,s.r.o.
Spotřeba plynu byla 5169 m3 (166,47 Gj).
Za spotřebu elektrické energie bylo dle účetnictví uhrazeno 58 807,- Kč. Faktická spotřeba se však liší a činí 42 129,- Kč.
Údaj v účetnictví je odlišný z důvodu meziročního zúčtování záloh.
Provedli jsme rozbor faktur od Energy Trading ČEZ (v únoru 2013 se měnil dodavatel elektřiny z ČEZ na Energy Trading), abychom zjistili skutečnou spotřebu elektřiny v roce 2013 v hasičárně:
Podle rozpisu vyúčtování za toto odběrné místo:
Celkem v MWh za rok 2013: | ||
VT | 2,154 | MWh |
NT | 11,97 | MWh |
Ve finančním vyjádření je to 42 129 Kč vč. DPH. Při srovnání spotřeby v jednotlivých pololetích (viz příloha) lze konstatovat, že spotřeba elektřiny během 3 následujících pololetí kolísá minimálně.
Stočné je hrazeno každý rok 4X321 Kč, tj. celkem 1284,- Kč. Vodné není hrazeno.
Pohonné hmoty:
Za pohonné hmoty v roce 2013 bylo zaplaceno za hasiče 97 842,- Kč.
Jedná se tedy měsíčně o částku 8 153,- Kč (v roce 2014 to bylo 6224,- Kč). V roce 2013 byly povodně, což by mohlo vysvětlovat vyšší náklady na PHM. Z dotace Středočeského kraje bylo uhrazeno 8013,- Kč na PHM v souvislosti s povodněmi.
V roce 2013 probíhala úhrada pohonných hmot formou karty CCS s limitem 10 000,- Kč/měsíčně. Od r. 2014 jsou pak výdaje na PHM propláceny na základě předložených účetních dokladů z pokladny
V účetnictví byl používán zvláštní způsob účtování, kdy celková spotřeba za PHM za celý úřad byla zaúčtována na hasiče, poté bylo zpětné dle výpisů CCS „odúčtována“ částka za PHM za zbytek úřadu.
Tímto způsobem mohlo dojít v účetnictví snadno k chybě a dle vyjádření paní účetní je třeba za závazné a přesnější brát údaje z výpisů CCS adresovaných na hasiče.
Přehled spotřeby pohonných hmot dle předložených knih jízd je uveden v samostatné příloze.
Služby:
Za služby bylo vydáno v roce 2013 celkem 31 962- Kč.
Do této položky spadají zejména povinné technické kontroly, opravy Felicie a školení hasičů.
Telefony:
Za 5 telefonních čísel bylo uhrazeno celkem 34 143,- Kč.
Průměrný náklad na telefony měsíčně je tedy 2845,-Kč, tj. cca o 1000,- Kč měsíčně více než v roce 2014. Detailní analýza telefonů je však velmi pracná a nebyla proto pro rok 2013 provedena.
Příjmy 2013
V roce 2013 byla sborům dobrovolných hasičů poskytnuta dotace z důvodu povodní na mimořádné výdaje při provádění povodňových prací.
Dotace pro dobrovolné hasiče v Dobřichovicích činila celkem 150 411,- Kč. Podrobněji VIZ Příloha v Excelu.
Rekapitulace příjmů a výdajů za rok 2013:
Druhy výdajů - 2013 | faktický náklad v roce 2013 (bez ohledu na datum zaúčtování) | účetně hrazeno v daném roce | Z toho hrazeno z dotace | |
1. | mzdové prostředky | 125 883 | 125883 | 25751 |
2. | materiál | 34112 | 34112 | 116647 |
3. | vybavení z dotace | 116647 | 116647 | |
4. | pojištění hasičů | 12392 | 12392 | |
5. | telefony | 34143 | 34143 | |
6. | plyn - zálohy | 77000 | 77000 | |
7. | plyn - doplatek | 3995 | ||
8. | odečíst přeplatek ( z roku 2012) | -7515 | ||
9. | elektřina | 42129 | 58807 | 8013 |
10. | PHM | 97842 | 106441 | |
11. | Stočné | 1284 | ||
12. | služby | 31962 | 31969 | |
Celkem | 577389 | 589879 | 150 411 |
Výdaje 2012
Mzdové prostředky:
Mzdové prostředky včetně odvodů byly uhrazeny ve výši 101 628,- Kč za rok 2012. Jednalo se pouze o plat pana Ryšavého s odvody. Odměny hasičům nebyly vypláceny.
Pojištění:
Za pojištění hasičů bylo uhrazeno celkem 10 656,- Kč v roce 2012 (4X2664,-Kč),
Spotřeba energií:
Za spotřebu plynu v hasičské zbrojnici bylo uhrazeno 93 274,- Kč a za elektřinu bylo proplaceno 58 000,- Kč
Skutečný výdaje za elektřinu za druhé pololetí 2012 je 18 694, -Kč. Za první pololetní není faktura k dispozici.
Skutečné výdaje za spotřebovaný plyna jsou však 76 485,- Kč. (Zálohy 84 000, přeplatek vrácený v
r. 2013 činil 7515,- Kč.)
Materiál:
Za materiál bylo v roce 2012 zaplaceno dle účetnictví 21 303,- Kč.
Pohonné hmoty:
Za pohonné hmoty v roce 2012 bylo zaplaceno pro hasiče 90 938 ,- Kč.
Služby:
Za služby bylo vydáno v roce 2012 celkem 4 871- Kč.
Do této položky spadají zejména povinné technické kontroly, opravy Felicie a školení hasičů.
Telefony:
Za 5 telefonních čísel bylo uhrazeno celkem 37 095,- Kč.
Průměrný náklad na telefony měsíčně byl tedy 3091,-Kč.
Příjmy 2012
V roce 2012 byla sborům dobrovolných hasičů poskytnuta dotace na PHM za výjezdy mimo územní obvod ve výši 848,- Kč.
Rekapitulace výdaj 2012 | faktické v daném roce | zaúčtované v daném roce | Z toho dotace | |
1. | mzdové prostředky | 101 628 | 101628 | |
2. | materiál | 21313 | 21313 | |
3. | pojištění hasičů | 10656 | 10656 | |
4. | telefony | 37095 | 37095 | |
5. | plyn | 76485 | 93274 | |
6. | elektřina- odhad | 38000 | 58000 | |
7. | PHM | 90938 | 90938 | 848 |
8. | služby | 4871 | 4871 | |
9. | stočné | 1284 | ||
Celkem | 382 270 | 417775 | 848 |
Příjmy 2011
Druhy výdajů - 2012 | ||
1. | mzdové prostředky | 140 145 |
2. | materiál | 55469 |
3. | pojištění hasičů | 10656 |
4. | telefony | 31574 |
5. | plyn | 73842 |
6. | elektřina | 55469 |
7. | PHM | 82415 |
8. | služby | 18279 |
9. | stočné | 1284 |
Celkem | 471144 |
Příjmy | dotace |
materiál – vrtačka, baterka, svář. Kukla | 4473 |
školení hasičů | 1385 |
dotace | 5858 |
Výdaje 2010
Druhy výdajů – 2010 | ||
1. | mzdové prostředky | 140 398 |
2. | materiál | 45116 |
3. | pojištění hasičů | 10656 |
4. | telefony | 32745 |
5. | plyn | 95102 |
6. | elektřina | 45851 |
7. | PHM | 59556 |
8. | služby | 15416 |
9. | stočné | 1284 |
Celkem | 448134 |
Příjmy | dotace |
materiál | 10028 |
Komparace výdajů v letech:
2014 | 2013 | 2012 | 2011 | 2010 | |
mzdové prostředky | 109713 | 125883 | 101628 | 140145 | 140398 |
materiál | 36092 | 150759 | 21313 | 55469 | 45116 |
pojištění hasičů | 16872 | 12392 | 10656 | 10656 | 10656 |
telefony | 22002 | 34143 | 37095 | 31574 | 32745 |
plyn | 82457 | 80995 | 76485 | 73842 | 95102 |
elektřina | 45 486 Kč | 42129 | 38000 | 55469 | 45851 |
PHM | 74688 | 97842 | 90938 | 82415 | 59556 |
služby | 46101 | 31962 | 4871 | 18279 | 15416 |
stočné | 1284 | 1284 | 1284 | 1284 | 1284 |
Celkem | 434695 | 577389 | 382 270 | 471144 | 448134 |
Kontrola spotřeby PHM za rok 2013 a 2014
V prověřovaném období byly vedeny následující knihy jízd pro:
- hasičský vůz Tatra 148 (rok výroby 1980, deklarovaná spotřeba 38l/100km),
- hasičský vůz IFA W50l (v době kontroly již vyřazen, spotřeba 35l/100km),
- požární stříkačka PPS12 (rok výroby 1980, spotřeba 11,5l/motohodina),
- čerpadlo Robin EY 15-30 (spotřeba 5l/motohodina),
- elektrocentrála PROMA 2500 (spotřeba 5l/motohodina,)
- elektrocentrála GG3300 (spotřeba 5l/motohodina).
Údaje z těchto knih jízd byly zkontrolovány, sečteny a přepsány do tabulky (příloha 11). Jelikož u hasičských vozů (v současné době je v provozu již jen Tatra 148) lze z knihy jízd zjistit pouze ujeté kilometry, nikoliv odpracované motohodiny, byly tyto kontrolovány odhadem na základě přehledu hasičských zásahů (kronika+pozn. HZS). Pro orientační výpočet spotřeby ze zapsaných údajů byla použita průměrná cena benzínu a nafty určená vyhláškou MPSV č.435/2013Sb. a č.328/2014Sb. (pro rok 2013 benzín 35,7 Kč, nafta 36,0 Kč, pro rok 2014 benzín 35,9 Kč, nafta 36,1 Kč). Z výpočtu vyplynulo, že celková zapsaná spotřeba je vždy vyšší než reálně fakturovaná, a to o cca 18 % pro rok 2013 a cca 14 % pro rok 2014. Tato disproporce je zčásti způsobená tím, že reálně byly pohonné hmoty nakupovány za nižší než průměrnou cenu (jak lze dohledat na záznamech z CCS karty), především však faktem, že u hasičských vozů SDH lze z knihy jízd vyčíst pouze ujeté kilometry. Odpracované motohodiny je nutné dohledávat z jiných zdrojů, a to pouze odhadem. Pro zlepšení kontroly spotřeby pohonných hmot doporučujeme upravit Tatru 148, doplnit ji o počítadlo motohodin (dle sdělení hasičů je to technicky možné) a změnit způsob vedení její knihy jízd.
Závěr a doporučení ke kapitole výdaje
Náklady na energie, jak na vytápění, tak na elektřinu, považujeme za vysoké. Tyto náklady souvisejí s nevyhovujícím stavem budovy hasičárny a je třeba dále diskutovat o možných variantách řešení současného stavu.
Dále navrhujeme prověřit potřebnost všech telefonních čísel, zejména pevné linky a rovněž doporučujeme uzavřít písemnou dohodu o úhradě nákladů na telefon pana Ryšavého, případně oddělit soukromé využití od služebního.
Náklady na materiál považujeme za přiměřené a odpovídající potřebné údržbě požární techniky a hasičárny.
Z dostupných podkladů nelze učinit jednoznačné závěry o přiměřenosti či nepřiměřenosti spotřeby benzínu a nafty. Navrhujeme do budoucna vést knihy jízd takovou formou, aby spotřeba PHM byla jasně doložitelná. Tj. v knihách jízd by mělo být uvedeno, kdo a kam jel a kolik bylo ujeto Km. Dále po jakou dobu byl zapnutý motor požárního auta (čerpání apod.) Doporučujeme přikládat ke knihám jízd příkazy k výjezdu a kopii zprávy o zásahu.
Dále doporučujeme, aby pověřený zaměstnanec úřadu v rámci vedení agendy hasičů sledoval čerpání rozpočtu pro hasiče po položkách, a aby byl nastaven princip schvalování faktur. Sledování čerpání stanoveného rozpočtu rozhodně nepatří mezi úkoly dobrovolných hasičů, ale je na zodpovědnosti města, jehož organizační složkou dobrovolní hasiči jsou.
6. Závěr
Kontrolní výbor provedl na základě pověření zastupitelstvem kontrolu JSDH v Dobřichovicích, jejímž cílem bylo poskytnout zastupitelstvu komplexní materiál o fungování hasičů včetně přehledu o činnosti, výdajích a majetku hasičů a vytvořit tak podklad pro rozhodování za účelem dalšího rozvoje a směřování dobrovolných hasičů v Dobřichovicích. V rámci kontroly byla zpracována řada dokumentů z různých tématických oblastí, jejichž shrnutí uvádíme:
Dokumentace z hlediska požárních předpisů
Z hlediska předpisů o požární ochraně není dokumentace, kterou má vést město Dobřichovice, úplně kompletní či aktuální.
Doporučujeme tedy provést navrženou aktualizaci dokumentů a přidělit vedení této agendy konkrétnímu zaměstnanci městského úřadu.
Konkrétně je třeba například aktualizovat zřizovací listinu, doporučujeme uzavřít dohody o spolupráci s jednotlivými hasiči, aktualizovat osvědčení o odborné a zdravotní způsobilosti u některých hasičů atp.
Výjezdy
Z hlediska zásahů na místě, která je hlavní a nejdůležitější náplní SDH, je dle dostupné dokumentace patrné, že zásahy dle příkazů k výjezdu probíhají řádně prakticky ve 100 % případů.
V roce 2014 vyjeli hasiči k 37 událostem, z toho 20 výjezdů bylo v k. ú. Dobřichovic. Hasiči v roce 2014 odpracovali při zásazích cca 305 osobohodin.
Průměrný počet zásahů za poslední 4 roky je 29 ročně, z toho je průměrně 14 výjezdů v k. ú. Dobřichovic.
Velitel hasičů by měl archivovat kopie zpráv o zásazích, které obsahují detailní informace o silách a prostředcích na místě zásahu a rovněž by na ně měl navázat vedení knih jízd, aby byla transparentní spotřeba pohonných hmot.
Součástí činnosti hasičů je i údržba požární techniky a věcných prostředků požární techniky, která dle zjištěných podkladů probíhá řádně.
Z hlediska personálního zabezpečení činnosti SDH doporučujeme provést další nábor min. 3 hasičů, k naplnění stavu hasičů v souladu s výše zmiňovanými právními předpisy. V současnosti není uzavřen žádný pracovně právní vztah mezi městem a hasiči (i přesto, že se jedná o organizační složku města), dokonce nejsou uzavřeny ani žádné dohody o členství ve SDH, které by vymezovaly práva a povinnosti hasičů i města. Pouze některé roky byly uzavírány DPP na 1 měsíc v roce, za účelem výplaty odměn. Tato situace není ideální, neboť město je ze zákona zodpovědné za řadu věcí, které pak nelze bez obdobné dohody s hasiči spolehlivě zajistit (např. povinnost zdravotních podmínek, aktualizace osvědčení o odborné přípravě apod.)
Zároveň je nutné podotknout, že povinností města je zajistit akceschopnou jednotku, což není možné bez odborně zdatných a zkušených hasičů. Meziročně bohužel ubylo 5 hasičů, důvody nejsou známy. Hasiči dělají práci dobrovolně, proto navrhujeme, aby město zvážilo zvýšení odměn hasičům za odpracované hodiny (nyní je to 35 Kč za některé odpracované hodiny), a aby zvyšovalo motivaci hasičů práci vykonávat. Zvýšení motivace je možné například zájmem o potřeby hasičů, zkvalitněním vybavení například pro práci na vodě a s tím souvisejícím vyškolením pro tuto činnost apod.
SDH Dobřichovice spadají to kategorie JPO III, tzn., že jsou vysíláni k výjezdům v rámci katastrálního území města Dobřichovice, tak mohou být vysíláni i mimo katastrální území Dobřichovic a tuto kategorii nedoporučujeme měnit.
Majetek hasičů
Hasiči jsou nyní vybaveni především cisternovou automobilovou stříkačkou Tatra z roku 1980 vhodnou např. pro hašení v lese a dále nově automobilem NISSAN PATROL z r. 1996 určeného k rychlým zásahům bez větší cisterny. I přes stávající funkčnost CAS Tatra je evidentní, že životnost automobilu je na hraně a je třeba do budoucna uvažovat o získání novějšího vozidla.
Jako vhodné se jeví dovybavit hasiče prostředky pro zásahy na vodě zejména s ohledem na hrozící povodně v k. ú. Dobřichovic. Za tímto účelem bylo požádáno o dotaci.
Z hlediska splnění technických podmínek požární techniky a věcných prostředků požární ochrany lze konstatovat, že automobily mají platné technické kontroly. Z věcných prostředků požární ochrany je třeba provést kontrolu bezpečnosti přileb a doplnit dýchací přístroje a dále aktuálně vyhodnocovat potřeby na tyto prostředky i s ohledem na BOZP.
Celkově však lze dle našeho názoru konstatovat, že požární technika a věcné prostředky jsou připraveny k zásahu jednotky dle platných předpisů.
Z prohlídky budovy požární zbrojnice je patrné, že budova je v nevyhovujícím stavu. Její stav je třeba akutně řešit i s ohledem na bezpečnost. Samozřejmě je možné vést diskuzi o budoucím využití objektu, např. jako multifunkční budovy. Zabezpečit výstavbu a údržbu objektů požární ochrany je však jednou z povinností města vyplývajících z předpisů o požární ochraně.
Zdroje financování JSDH
Z rozboru výdajů je patrné, že se periodicky opakuje několik výdajových položek v přibližně stejné výši a to, mzdové prostředky včetně odvodů, pojištění hasičů, spotřeby energií (plyn, elektřina), náklady na materiál pro údržbu majetku, pohonné hmoty, náklady na telefony a na další služby.
V roce 2014 byly největším výdajem hasičů energie, plyn a elektřina tvořily 29 % výdajů (celkem 128 tis. Kč), mzdové prostředky tvořily 25 % výdajů, tj. 110 tis. Kč. Následovaly PHM 17 % (75 tis.) a služby vč. telefonů 16 %, tj. (69 tis.). Nejmenší podíl na celkových ročních výdajích tvořil materiál 8 % (36 tis.) a pojištění hasičů (17 tis). Celkové náklady pak tvořily cca 435 tis. Kč.
Obdobně vysoké náklady na energie (kolem 120 tis. ročně) byly i v předchozích několika letech.
Z tohoto důvodu navrhujeme zvážit zateplení budovy hasičské zbrojnice, případně zvažovat jiná řešení, aby položka za energie nebyla takto vysoká.
Jedním z hlavních doporučení je stanovit na MÚ odpovědnou osobu, která by v rámci své pracovní náplně vedla agendu JSDH Dobřichovic a vytvořila kompletní a aktualizovanou dokumentaci. Dále je zapotřebí vést přehled čerpání rozpočtu určeného pro hasiče na aktuální rok, aby bylo jednoduše zjistitelné jaká je struktura výdajů hasičů a nastavit princip schvalování faktur.
Závěr
Závěrem lze konstatovat, že i přes některá zjištění dílčích nedostatků je zajištěna akceschopnost hasičů. Silnou stránkou hasičů je účast na výjezdech podle příkazů k výjezdu, která je prakticky 100%ní a také řada akcí pro veřejnost.
Jako slabou stránku lze považovat ne úplně stabilní členskou základnu (úbytek 5 hasičů v poslední době) a poměrně zastaralou techniku, zejména hlavní automobil k zásahům CAS.
Jako největší „hrozbu“ do budoucna lze považovat špatný stav budovy hasičské zbrojnice včetně vysokých výdajů na energie.
Naopak jako příležitost pro hasiče považujeme zlepšení komunikace mezi hasiči a zástupci města, zvyšování motivace hasičů tuto činnost vykonávat a také možnost získávat dotace na vybavení.
Přehled příloh:
- Příloha 1 – postavení obce dle zákona o požární ochraně – schéma (zdroj www.hzscr.cz)
- Příloha 2 – dohoda o členství – zdroj velitel HZS Řevnice
- Příloha 3 – vzory dokumentů – zdroj HZSCR
- Příloha 4 – požární řád obce s připomínkami
- Příloha 5 – přehled zásahů hasičů – roky 2011-2014
- Příloha 6 – inventární seznam za rok 2014
- Příloha 7 – požadavky SDH Dobřichovice na dovybavení
- Příloha 8 – požadavky SDH Dobřichovice – podklad pro žádost o dotaci
- Příloha 9 – fotodokumentace
- Příloha 10 – zpracování ekonomických podkladů za roky 2010-2014
- Příloha 11 – kontrola spotřeby 2013 a 2014, souhrn
- Příloha 12 – Přehled zjištění a návrhy opatření
(přílohy jsou v samostatném dokumentu)
Vyjádření zástupce kontrolovaného subjektu ke zprávě (podle jednacího řádu KV):
Za město Dobřichovice:
Vyjádření:
Jméno a datum:
Za JSDH Dobřichovice:
Vyjádření:
Jméno a datum:
Podpisy zpracovatelů zprávy:
Zdeňka Klimková
Jan Holásek
Michla Maxa
Petr Horčík
Jiří Krupička
Datum: