Přestože jsme se (FOD) na zasedání zastupitelstva 26. 1. 2016 snažili dosáhnout toho, aby se zastupitelé (představitelé obce, čili ve smlouvě za „Objednavatele“) mohli seznámit s poslední verzí návrhu územního plánu (poté, co ji architekt Hnilička dokončí) a rozhodnout, zda architekt uspokojivě zapracoval pokyny, které obdržel ve formě podnětů většinově schválených zastupiteli (případně své stanovisko vysvětlil), nepodařilo se nám tento návrh prosadit. Návrh architekta Hniličky bude tedy, poté co jej architekt dokončí, předán k úřednímu projednávání bez ohledu na to, jak se architekt s podněty od zastupitelů vypořádal.
V průběhu zastupitelstva i před ním jsme byli napadání z protizákonného postupu, což považujeme za absurdní. Naopak si myslíme, že v zájmu města bylo dovést návrh do podoby, v níž bude zapracováno co nejvíce podnětů od občanů (včetně zastupitelů, jde o podněty, se kterými zastupitelé na svých pracovních setkáních většinově souhlasili). Proto byl návrh architektem samotným v loňském roce v Dobřichovicích veřejně prezentován, proto byli občané vyzváni k zaslání neoficiálních připomínek na jaře 2015, a proto se nad těmito podněty zastupitelé opakovaně scházeli a diskutovali na pracovních jednáních o tom, které z těchto podnětů mají být předány architektovi s žádostí o zapracování.
K vykreslení situace dodáváme ještě následující informace:
1. ČASOVÝ HARMONOGRAM PRŮBĚHU ZPRACOVÁNÍ ÚP (ÚZEMNÍHO PLÁNU) OD VOLEB:
- říjen 2014 volby
- květen 2015 první dvě rozšířené rady obce, kam byli pozvání všichni zastupitelé – diskuse o podnětech občanů k rozpracovanému územnímu plánu; podnětů přišlo spousta a výsledkem bylo asi 90 podnětů, na nichž se zastupitelé většinově shodli a které byly zpracovány do tabulky a zaslány zpracovateli)
- listopad 2015 kontrola zapracování podnětů zastupiteli
- prosinec 2015 další dvě rozšířené rady obce, kam byli pozvání všichni zastupitelé, protože zapracování podnětů předaných formou tabulky zpracovateli nebylo dostatečné (opět odeslání zpracovateli)
- leden 2016 odsouhlaseno usnesení koalicí (2/3 zastupitelů), že návrh, na jehož finální podobě zpracovatel pracuje, se pošle do projednání bez kontroly zapracování podnětů.
2. SMLOUVA SE ZPRACOVATELEM ÚZEMNÍHO PLÁNU:
Dle našeho názoru ze smlouvy jasně vyplývá (smlouva je vyvěšena na stránkách obce), že architekt by se měl řídit pokyny a zápisy města, což, dle našeho názoru, tabulka podnětů, na níž se zastupitelé většinově shodli na rozšířených radách, jednoznačně je. Zároveň je ze smlouvy zjevné, že před odevzdáním návrhu ÚP (územního plánu), tj. na konci fáze 1 - Zpracování návrhu - by tento návrh měl být projednán s městem, tj. Objednavatelem (domníváme se, že se zastupiteli jakožto volenými zástupci občanů, kteří územní plán také schvalují).
3. FINANCE:
Ve smlouvě jsou rovněž přesně řešeny podmínky placení a fakturace, konkrétně odst.5, pol.2 říká: " Před započetím každé fáze bude fakturována záloha 30%, doplatek 70% bude fakturován po dokončení jednotlivé fáze." Pro fázi 1 - Zpracování návrhu je ve čl.3, odst.1 stanovena cena 677 729 Kč včetně DPH. Bohužel se ukázalo, že architektovi byla uhrazena celá částka za fázi 1 - Zpracování návrhu (677 729 Kč včetně DPH) najednou a to již v prosinci 2013 / splatnost 12. 1. 2014 (= před volbami). Architekt přitom návrh územního plánu poslal městu 18. 12. 2013. Je tedy jasné, že faktura byla proplacena, aniž došlo ke kontrole kvality odevzdaného díla. (Kopie proplacené faktury je na webu FODu - www.obcane-dobrichovic.cz). Navíc další faktury ukazují, že architektu Hniličkovi jsou práce „navíc“ hrazeny. (69212 Kč; faktura z 27. 10. 2015 - Úprava ÚP Dobřichovice), tak za prezentaci návrhu veřejnosti (3630 Kč; faktura ze 7. 5. 2015 - Přednáška o územním plánu).
4. POŘIZOVATEL/ ZÁKONNOST:
Někteří zastupitelé koalice v jednání odkazovali na pořizovatele – úřad územního plánování v Černošicích – konkrétně Ing. Ušiakovou, což ale není ve fázi vzniku návrhu územního plánu předmětné. Paní Ušiaková je pořizovatel, ale my jsme ale ve fázi, kdy územní plán nebyl odevzdán, a tak oficiální projednání pořizovatelem tedy ještě nezačalo. Fázi před odevzdáním návrhu stavební zákon neupravuje, a město by dle FOD nemělo přebírat dílo, které vykazuje určité vady či nedodělky (+koncepční odlišnosti názoru města a zpracovatele). Proto rozhodně nelze považovat za nezákonné požadovat zapracování podnětů zastupitelů do územního plánu či diskutovat o nich se zpracovatelem.
Odkaz pořizovatele na soudní rozsudky (použito v článku F. Kándla v Informačních listech), které byly soudně řešeny, se týká fází po odevzdání návrhu. Čili to se nás v této chvíli vůbec netýká.
Zapracování či nezapracování toho, co obec chce v plánu upravit, nejsou nové pokyny, které by jinak měly samozřejmě být v zadání, ale upřesněním návrhu, který nám byl předložen. Jde tady především o ochotu zpracovatele. Vzhledem k tomu, že zpracovateli zapracování připomínek obec zaplatila, jde už opravdu jen o tu ochotu a vůli.
5. KOALIČNÍ SMLOUVA:
Nemohu se ubránit pocitu, že došlo v procesu zpracování návrhu ÚP někde k pochybení. Jisté totiž je jen to, že na přelomu roku 2013/2014 byla dle smlouvy fáze 1 - Zpracování návrhu zaplacena v plné výši. Pokud to bylo oficiální odevzdání návrhu územního plánu, kde je souhlas pořizovatele a stanovené datum společného jednání a podepsaný předávací protokol? Pokud to byla verze návrhu, pak neměl být dle smlouvy plně zaplacen, toto tvrzení podporuje i věta z koaliční smlouvy po volbách. "Koaliční partneři s vědomím, že územní plán byl rozpracován a pracovně připomínkován zastupiteli v minulém volebním období, umožní novým zastupitelům se seznámit se stavem rozpracovanosti a uplatnit své pracovní připomínky před zahájením oficiálního projednávání územního plánu." Pokud nebyla tedy fáze fáze 1 - Zpracování návrhu splněna, neměla by se dle mého názoru cena navyšovat.
_________________________________________
Argument, že se mohou uplatnit připomínky v následném procesu, je pravda, ale pořizovatel koordinuje a posuzuje dokument se zákonem, pokud chce obec úpravy kvůli zajištění kvality života a komfortu pro obyvatele obce, nemůže spoléhat na to, že bude pořizovatel za tyto věci "bojovat". Pořizovatel o připomínkách nerozhoduje, pouze je vyhodnocuje, a dává obci doporučení, jak mají zastupitelé rozhodnout. Cesta, jak zpracovatele něco „nutit“ zapracovat, není. Zákon takovou věc neřeší, ale logicky jsme se domnívali, že je cílem zpracovatele být s obcí v souladu. Soulad si představujeme tak, že pokud k rozpracovanému návrhu územního plánu má obec poznámky a podněty, bude snaha se na věcech domluvit, nebo nám je popř. osobně vysvětlit, což se bohužel nestalo.
Fáze projednávání bude nesmírně důležitá a občanům velmi doporučujeme, aby se s návrhem – po jeho zveřejnění (odhadujeme na jaře 2016) – detailně seznámili a neváhali uplatnit své připomínky. (pokud budete potřebovat pomoc s formulací připomínek, neváhejte se na nás obrátit).
Za FOD, Martina Tunková