V zápise z rady města č. 40 ze dne 21. 3. 2017. se mohli občané dočíst o schválení změny pořizovatele územního plánu Dobřichovic, kterým byl dosud městský úřad Černošice – odbor územního plánování. Toto poměrně překvapivé rozhodnutí bylo odůvodněno zejména „neúměrnými průtahy v procesu pořizování územního plánu“ a odchodem zaměstnankyně pořizovatele, která měla náš územní plán na starosti.
Na tomto místě je nejprve třeba objasnit roli pořizovatele územního plánu, která je v procesu jeho schvalování velmi důležitá. Pořizovatel celý proces pořízení územního plánu koordinuje a dohlíží na jeho zákonnost a soulad se zadáním. Ve spolupráci s určeným zastupitelem (tj. zvolený člen zastupitelstva, který je zástupcem města v komunikaci s pořizovatelem a zpracovatelem) vyhodnocuje připomínky občanů a stanoviska dotčených orgánů v rámci tzv. společného jednání. Na tomto základě pak zajišťuje úpravu původního návrhu územního plánu zpracovatelem (tj. autorizovaným architektem, který územní plán zpracovává). Ve fázi před vypořádáním připomínek občanů, které byly podány po společném jednání, se nyní nachází územní plán Dobřichovic.
Pořizovatel dále zajišťuje tzv. veřejné projednání upraveného územního plánu, na které přizve veřejnost obce, pro kterou je územní plán pořizován, dotčené orgány, zástupce krajského úřadu a sousedních obcí. Nejpozději do 7 dnů ode dne veřejného projednání může každý uplatnit své připomínky nebo námitky. Připomínku může podat kdokoliv, námitky, které mají větší právní váhu, pak pouze vlastníci pozemků a staveb, dotčených návrhem, oprávněný investor a zástupce veřejnosti. Připomínky i námitky se podávají u pořizovatele ve lhůtě, která je vždy oznámena veřejnou vyhláškou. Vyhodnocení podaných připomínek a námitek také provádí pořizovatel ve spolupráci s určeným zastupitelem.
Vyhodnocení probíhá tak, že je zpracován s ohledem na veřejné zájmy návrh rozhodnutí o námitkách a návrh vyhodnocení připomínek. Dokumenty jsou doručeny dotčeným orgánům a krajskému úřadu jako nadřízenému orgánu a jsou vyzváni, aby se k nim ve lhůtě 30 dnů vyjádřily. Pořizovatel potom zajistí pro obec úpravu návrhu územního plánu v souladu s výsledky projednání. Na konci celého procesu, pořizovatel předkládá zastupitelstvu příslušné obce návrh na vydání územního plánu s jeho odůvodněním.
Je tedy zřejmé, že role pořizovatele je v procesu tvorby územního plánu významná. Kvalitní a zákonné vypořádání připomínek či námitek občanů a dotčených orgánů ovlivňuje kvalitu územního plánu a způsob vypořádání připomínek a námitek je také zásadní v případě soudních sporů, které by mohly nastat. Připomínám, že schválený územní plán je závazný pro rozhodování v území, zejména pro vydávání územních rozhodnutí.
Přesto Rada města bez informování zastupitelů a ve velice krátkém čase rozhodla o uzavření smlouvy s novým pořizovatelem, kterou je společnost Prisvich, s. r. o. Podle mého názoru nebyl nový pořizovatel vybrán dostatečně transparentně, protože nebyl dopředu stanoven způsob výběru, ani se nemohlo zúčastnit více zájemců. Pokud by pořizovatelem zůstal městský úřad Černošice, nevznikly by navíc Dobřichovicím žádné náklady. Takto byla uzavřena smlouva s cenou za dílo v podobě fixní částky ve výši 180 tis. bez DPH a variabilní částky ve výši 300,- Kč za jednotlivou připomínku a námitku vyjma věcně shodných. Je tedy možné, že s ohledem na množství připomínek ke společnému jednání (dopisů bylo přes 350) a s ohledem na další obtížně odhadnutelné množství námitek a připomínek po veřejném projednání, se bude výsledná cena blížit částce 500 tis. Kč. Vzhledem k tomu, že územní plán má město povinnost zpracovat do konce roku 2020 (to je lhůta, kdy stavební zákon ukončuje platnost všech územních plánů, které byly vydány před rokem 2007), mohou panovat různé názory na to, zda se jedná o nezbytný výdaj, protože cílem je hlavně urychlení vypořádání připomínek a případných námitek k územnímu plánu. Dobu pořízení územního plánu stavební zákon nijak neupravuje.
Výběr nového pořizovatele byl odůvodněn zejména jeho zkušeností se zpracováním regulačního plánu Dobřichovic v lokalitě „Dlouhý díl“. Město má však zpracovanou právně závaznou směrnici, která upravuje postup pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu odstupňovanou podle výše plnění. I když není předem známá přesná cena této zakázky, lze odhadovat její výši v částce nad 300 tis. Kč. U těchto zakázek malého rozsahu je směrnicí stanovena povinnost vyzvat nejméně 3 dodavatele k předložení nabídky, dále je stanovena povinnost zveřejnit výzvu k podání nabídek po dobu min. 7 dní na profilu zadavatele a také zpracovat písemný záznam s popisem nabídek a způsobem hodnocení jako podklad k výběru dodavatele a ke schválení návrhu smlouvy. Bohužel výběr tohoto dodavatele neproběhl v souladu s těmito pravidly, ani s pravidly pro zakázku do 300 tis. Kč.
Na 14. zasedání zastupitelstva konaném dne 11. 4. 2017 jsem na tuto věc poukázala s návrhem hlasovat o nepodepsání smlouvy s radou vybraným dodavatelem. Na zastupitelstvu jsem navrhla, aby bylo vyhlášeno transparentní výběrové řízení na pořizovatele v souladu s platnou směrnicí, kterého by se mohlo účastnit více zájemců s požadovanými kvalifikačními předpoklady a podle předem stanovených hodnotících kritérií. Většinou zastupitelstva však bylo schváleno uzavření smlouvy s radou vybranou společností Prisvich, s.r. o.
Musím si pak klást otázku, proč rada nedodržuje pravidla, která si sama v minulém roce závazně schválila, a které jsou i součástí koaliční dohody. Vzhledem k současné době přípravy územního plánu (zadání bylo schváleno v roce 2012), nemůže být důvodem délka výběrového řízení v rozsahu cca 3-4 týdnů. Nebo panuje na radnici obava, že by výběrovým řízením nebyl vybrán kvalitní pořizovatel? Takové riziko lze přece eliminovat dobrým nastavením hodnotících kritérií (a nemusí to být rozhodně pouze cena) a také dostatečným požadavkem na kvalifikační předpoklady. Či byla zkušenost s touto společností tak dobrá, že si radní neumí představit spolupráci s někým jiným? At´už jsou důvody jakékoliv, považuji provedený postup výběru z hlediska zákonných principů za nesprávný. Navíc je k diskuzi i samotná nezbytnost výdaje na nového pořizovatele s ohledem na dostatečnou časovou rezervu pro dokončení nového územního plánu.
12. 4. 2017
Zdeňka Klimková