Úplnou náhodou jsem při hledání informací o Dobřichovicích narazila na internetu na diplomní projekt studenta architektury, který se v Dobřichovicích narodil a žije zde celý svůj život. Jeho názor mě opravdu zaujal. V textu mě okamžitě upoutají dvě věci: definice Palackého ulice a budovy COOP.
„Palackého ulice výrazně přispívá k zácpám, které vznikají od železničního přejezdu skrz centrum Dobřichovic až ke kruhovému objezdu na ulici Pražská. Tato ulice výrazně zhoršuje snahu o zklidnění centra města a prostor náměstí rozděluje uprostřed dopravní tepnou,“ uvádí projekt.
V roce 1996 byl postaven nový most přes Berounku a čtyři roky poté proběhla důkladná rekonstrukce Palackého ulice. Vznikly nové chodníky, umístilo se vedení inženýrských sítí a vozovka získala charakter zpevněné sběrné komunikace. Zmizely hlučné kostky, ty nahradil hladký asfalt. Aha, řekla jsem si tehdy, s touto ulicí se počítá jako s hlavní dopravní tepnou. Brzy zmizelo mýto na mostě a doprava se zahustila – aha, tedy i obyvatelé okolních obcí počítají s touto ulicí jako s hlavní výpadovkou ven z údolí. Prochází sice přímým centrem, ale co se dá dělat, na druhou stranu řeky to jinudy nejde…
„Přitom ve středu Dobřichovic stále stojí zchátralá budova obchodního řetězce, která zabírá patrně nejatraktivnější a nejexponovanější parcelu ve
městě, a přitom je její podoba a začlenění do prostoru neměstotvorné a znehodnocuje okolní veřejný prostor,“ analyzuje diplomní projekt.
Budova COOP stále plní svou roli dostupné prodejny a svým vzhledem reprezentuje dobu, ve které vznikla. Je uskočena od uliční čáry a jsou před ní vzrostlé lípy – tedy přesně tak vyhovuje regulačnímu plánu pro centrum města, který byl schválen v roce 2014. Co by mělo stát místo bývalé Jednoty? Ještě větší dům a velkokapacitní parking? Nebo jen zelený park s lavičkami?
Podle regulačního plánu se již v Palackého ulici rýsují dvě novostavby, přímo naproti sobě. Jeden bytový dům (kostka) a jeden panelák (pardon, betonový dům), se skrytým dvojčetem v zahradě, celkem 36 bytových jednotek. Dobře. Kdyby aspoň byly hezké a připomínaly něčím Dobřichovice definované jako zelené bydlení v zahradách! Ale bohužel hezké nejsou. Je zde absence jakýchkoli zajímavých architektonických prvků na rozdíl od například nových domů na Palackého náměstí. Také tedy zřejmě reprezentují svou dobu. Ovšem dle slov architektů se jedná o kvalitní moderní architekturu s odkazem na původní zástavbu:
„V domu u ulice, odkazujícím se stylem na historická statkářská stavení, jsou v přízemí navrženy prostory pro malé obchody a služby. Ty navazují na nové řešení ulice, která je, coby veřejný prostor, komfortnější, a je zde nově realizováno plnohodnotné stromořadí.“ (zdroj: https://statekdobrichovice.cz/)
Nesouhlasím s nimi. Tento velký dům se stylem neodkazuje na historická statkářská stavení. Třípatrová budova s okenicemi zde historicky nemá obdoby.
Když se schvaloval regulační plán pro tuto oblast, v zastupitelstvu i jinde vznikl názorový střet zastánců staré podoby ulice jako posledního dokladu původního selského zemědělského charakteru Dobřichovic a obhájců zájmu developerů. Zvítězilo uskakování domů a rozšíření ulice. Někteří v tom možná naivně viděli možnost rozšíření vozovky, a tedy zkvalitnění dopravy, ale bohužel ne. Dopravní situace zůstává stejná. Regulační plán počítá se zachováním současné šíře vozovky. Jenom tím, že profil ulice bude širší, stavby kolem mohou být vyšší. Tam, kde uskočí dnešní domy, bude chodník. Tam, kde je dnešní chodník, budou parkovat auta (plnohodnotné stromořadí je iluze, ve skutečnosti jde o parkovací místa, pokud se mezi vjezdy a výjezdy z domů vejdou). Počet aut se rozhodně nesníží – dnes je průjezd ulicí kolem 6 500 aut denně. A chybí prostor pro cyklisty.
V roce 2016 byla zrekonstruovaná budova školy pro II. stupeň na rohu Palackého ulice a 5. května. Moc hezky. Ovšem žáci musí chodit na obědy do druhé školní budovy pro I. stupeň. Kudy? No přece Palackého ulicí!
Zkusme to tedy zrekapitulovat. Palackého ulice je dnes:
- Hlavní cestou pro pěší i auta do centra (pošta, lékaři, obchody, restaurace, knihovna), na zámek a k řece, na trhy a další významné akce města z celé severní části obce.
- Jedinou cestou z Brunšova a pravobřežní části města pro žáky I. stupně. Hlavní cestou pro žáky II. stupně z levobřežní části města a pro všechny průchod z jedné školní budovy do druhé.
- Jedinou cestou pro automobily na most a dále na nádraží pro celou levobřežní část obce.
- Spojnicí mezi hlavními tahy do Prahy – Pražskou ulicí a Strakonickou silnicí.
- Jedinou komunikací vhodnou pro těžkou dopravu.
- Tranzitní silnicí pro dopravu z okolních obcí.
- Místem, kde je křižovatka s také poměrně frekventovanou ulicí 5. května, především kvůli budově ZŠ.
- Vjezdem a výjezdem z parkoviště před poštou, z parkoviště před bytovými domy na Palackého náměstí, z vrat a dvorů stávajících rodinných domů v ulici a nově bude dalším vjezdem a výjezdem ze 36 bytů v domě Statek Dobřichovice.
Nejvíce je ulice dopravně vytížená v ranní špičce, kdy většina pracujících odjíždí do Prahy a rodiče vozí auty děti do školy. Nedivím se jim. Také bych nenechala jít své dítě na I. stupeň ZŠ přes železniční přejezd, most a výše popsanou Palackého ulici pěšky do školy.
Proč tedy právě tato dopravně nejvytíženější ulice byla určena na vybudování obchodní a obytné zóny? Protože byty v centru Dobřichovic jsou přece žádané obyvateli, kteří utíkají z velkých měst. A příležitost pro developery. Jde opravdu o snahu o zklidnění centra města, jak bylo citováno z diplomního projektu?
Dopravní situace v této ulici se nikdy sama od sebe nevyřeší a nezklidní. To je velký úkol, který bude muset v blízké budoucnosti řešit nové zastupitelstvo. Ať už zvítězí ve volbách kdokoli. Ještě mám vzkaz pro budoucí nájemníky v nových 22 nájemních bytech v domě Statek Dobřichovice – bohužel se vám v Palackého ulici za stávající situace dobře bydlet nebude…
Eva Svejkovská