Doprava bude velké téma územního plánu, je zapotřebí koordinovat stávající projekty a vyhodnocovat problémy k řešení. Územní plán (ÚP) posuzuje také vliv dopravy na životní prostředí zastavěného území.
V současné době pořizuje obec nový územní plán a téma dopravy bude vyžadovat velkou pozornost nejen projektantů a představitelů obce, ale také občanů, široké veřejnosti. Nový územní plán by měl představit závazný návod, jak řešit dopravu (silniční a železniční, která má nadmístní charakter, parkování) podle požadavků obce v dlouhodobém výhledu dalších 10-20 let.
Protože veřejné debaty na téma dopravy v územním plánu Dobřichovic se zatím neuskutečnily, uspořádalo Fórum občanů Dobřichovic veřejnou diskusi dne 7. 12. 2013 ve Fürstově sále (témata se týkají také obyvatel sousedních obcí - zejména Letů a Všenor). Z debaty se omluvil zpracovatel územního plánu, pan architekt Hnilička.
Při rozpravě byla veřejnost seznámena se současnými projekty - optimalizací trati, včetně EIA (Vyhodnocení vlivů na životní prostředí), dopravní studií obce z r. 2004, která řešila některé dopravní závady v obci místními úpravami vozovek, s dopravními záměry kraje a sousedních obcí (např. plánovanými obchvaty v letech). Byly předloženy dostupné rozbory celostátního sčítání dopravy z r. 2010, prognóza dopravního zatížení na silnicích v obci z r. 2006 úřadu územního plánování (ÚÚP) Černošice. Záznam veřejné prezentace najdete na adrese http://www.obcane-dobrichovic.cz/temata
Cesta ke schválení územního plánu, pokud má vyjadřovat dlouhodobou a rozvážnou strategii, je trnitá. Svůj názor na řešení dopravy mají investoři silnic i drah, kteří pomocí ministerstva dopravy prosazují svoji vůli vyjádřenou dopravními projekty (ty ale nebyly projednány s obyvateli; většinou je projednávají s jedním představitelem obce, veřejnosti se předkládá tzv. prezentace). Svoje řešení mají i sousední obce prostřednictvím platných územních plánů a v neposlední řadě názory na řešení dopravy mají občané města. Projekty dopravních investorů, jejich představy a cíle nejsou navrhovány s potřebným ohledem na okolí, další činnosti v území, místní potřeby a zvyky. A zde nastupuje územní plán, aby prověřil a zvážil možná řešení s vazbou na všechny potřeby a vlivy, které může konkrétní dopravní záměr mít, aby tyto dopravní záměry zhodnotil a navrhl jejich řešení přijatelné pro obyvatele. Proto nás překvapuje, když se územní plán před odevzdáním projednává jen minimálně a bez účasti veřejnosti, která by mohla do řešení zasahovat - nikoliv jen poslouchat výklad. Běžné je seznámit veřejnost s doplňujícím průzkumem a rozborem, problémy k řešení a úvahami o možných řešeních problémů, pokud existují – a ty na území obce evidentně jsou a s nárůstem obyvatel a intenzity dopravy budou stále naléhavější.
Prověření dopravních záměrů v územním plánu pomáhá významně posouzení vlivů dopravy na životní prostředí – zejména posouzení hlukové zátěže obytných čtvrtí, emisí v zastavěném území, vliv na krajinu – například vzhled náspů. Posouzení bývá součástí územního plánu, přestože obce často v jeho vyhotovení vidí pouze zbytečné finanční výdaje. Naše obec původně s hodnocením vlivu dopravy na obyvatele souhlasila, před několika měsíci však zastupitelstvo rozhodlo, že vyhodnocení zruší, protože projektant považuje vyhodnocení za zbytečné. Tato změna zadání územního plánu nebyla s veřejností náležitě projednána.
Mezi problémy a tedy témata, která je nutné v územním plánu Dobřichovic řešit, určitě patří:
- zklidnění centra, parkování v centru,
- plánování trasy obchvatu východ (za čistírnou odpadních vod),
- zklidnění ulice Pražská se současnou intenzitou větší než 7000 vozidel / 24 hodin (!),
- zvažování obchvatu severně od zastavěného území obce – směrem ke Karlíku, který by nejen zklidnil tranzitní dopravu ve městě, ale uzavřel by i zástavbu v jasně vymezené hranici. Prognóza CITY PLANU je, že obchvat by snížil intenzitu dopravy v Pražské ulici až o 50%,
- ÚP posoudí i synergický efekt všech záměrů: železnice + obchvaty + průjezdy.
Jedná se o závažná témata a mnoho názorů, které by měl posoudit a koordinovat projektant ÚP a jeho specialista na dopravu, který většinou patří do týmu projektantů územního plánu. Doufejme, že návrh ÚP bude veřejně diskutován (nejen prezentován) a pozorně prověřován, včetně aktualizace základních podkladů.
Územní plán má vždy za úkol prověřit problémy a varianty dopravních záměrů a jejich vliv na obyvatele, životní prostředí a krajinu. Má navrhnout taková řešení, která s ohledem na další potřeby území budou pro obec přínosem, a obec se bude moci do budoucna na tyto návrhy území připravovat územně a majetkově.
Ing. arch. Jitka Mejsnarová