Před komunálními volbami se doprava stala jedním z důležitých témat různých volebních uskupení. Zájem voličů projevený v řadě více či méně konkrétních dotazů svědčí o tom, že oprávněně. Každá obec se s tímto problémem snaží nějak vyrovnat, ale výsledkem je často pokus odsunout vlastní potíže do sousední obce. Aktuálně třeba Radotín plánuje obchvat, který odvede část dopravy z jeho centra, ale nezajímá se, co s auty, kterým takto otevře novou cestu, bude dál na území Černošic. A černošičtí na to chtějí vyzrát tím, že je odvedou na území Dobřichovic nebo až Všenor. Nebylo by vhodnější hledat společné řešení?

Údolí mezi vršky Českého krasu a Brdských hřebenů, ve kterém na dohled od sebe leží Řevnice, Lety, Dobřichovice, Karlík, Všenory a částečně i Černošice, si dosud uchovává jedno specifikum. Díky přírodním poměrům je pro automobilovou dopravu přístupné jen s problémy, pro kamiony s velkými problémy. Mohou za to Karlické údolí, Vráž, spojka z Jíloviště do Všenor a průjezd samotnými Všenory, serpentiny ze Skalky do Řevnic. A na obou koncích údolí úzké kaňony Berounky. Díky tomu jsme my, zdejší obyvatelé, chráněni před dálkovou tranzitní dopravou. Společným zájmem a úsilím všech jmenovaných obcí by mělo být nepřipustit žádné dopravní stavby, které by tyto přírodní bariéry prolomily!

To ale neznamená, že bychom kromě toho neměli co řešit. Většina zdejších ekonomicky činných obyvatel a studující mládeže míří každodenně do Prahy. Přestože tu máme kvalitní vlakové spojení, hodně lidí se naučilo spoléhat raději na osobní automobilovou dopravu. Silnice č. II/115 ji sbírá z celého údolí i z oblasti kolem Třebaně a provádí zejména přes Řevnice, Dobřichovice a Černošice jejich centrálními, hustě obydlenými partiemi. To sebou nese vysokou hlukovou a imisní zátěž spolu s bezpečnostními riziky. Není divu, že stále roste zájem na její redukci.

Možných řešení je několik, zkusme se na ně podívat. Je potřeba otevřít k nim veřejnou debatu, které by se účastnili zastupitelé všech dotčených obcí, odborníci na dopravu a životní prostředí, ale prostor v ní musí dostat celá široká veřejnost.

První možností, kterou zmíním, je vybudování nové komunikace mezi D5 a R1 severně od údolí, která by plnila podobnou roli, jako na jihu R4 („strakonická“), tedy byla severním obchvatem celého údolí. Procházela by řidčeji obydlenou oblastí a odváděla část automobilové dopravy díky nabídce rychlejšího a hladšího průjezdu. Cosi takového se navrhuje v Zásadách územního rozvoje Středočeského kraje jako propojení mezi „strakonickou“ po velkorysém mostě kolem Řevnic přes Ořech na Zličín. Taková stavba by měla všechny obecné problémy obchvatů, které budou pojednány níže, a její případné uskutečnění je asi mimo rámec aktuálních reálných úvah.

V Černošicích se zatím zvažují různé varianty tunelů, které by odvedly tranzitní automobilovou dopravu z jejich centra na katastr Dobřichovic a zároveň otevřely cestu do údolí kamionům. Jako obyvatelka Dobřichovic doufám, že dřív, než by se taková nákladná idea realizovala, najdou Černošičtí jiné řešení, kterým by nepřenášeli své problémy na sousedy.

Také Dobřichovice zvažují výstavbu obchvatů. Jeden by mohl být na východě, kde by ze Všenor mimoúrovňově křižoval železniční trať, novým mostem překlenul Berounku a napojil se na silnici č. II/115. Druhý severní by se ze II/115 odpojil mezi Lety a Dobřichovicemi, přes pole kolem Karlíku by město obešel a pod Krásnou strání na II/115 opět navázal. Odlehčilo by to od tranzitní dopravy ulicím Pražské, Palackého a Tyršově.

Otázka je, za jakou cenu a na jak dlouho. Dopravní odborníci někdy říkají, že automobilová doprava se chová jako voda. Kamkoli se vpustí, tam to rychle zaplaví. Usnadněný průjezd údolím určitě nebude řidiče motivovat k tomu, aby dali přednost jiné trase nebo hromadné dopravě.

Jaké jsou náklady na vybudování takových obchvatů? Nechci pominout ty čistě finanční, i když je neumím vyčíslit. V každém případě budou obrovské. Kdyby se srovnatelné prostředky věnovaly na vylepšení hromadné dopravy, nemělo by to větší přínos?

Jsou tu ale i další náklady – morální a politické.

  1. Vlastníci stavbou a provozem dotčených nemovitostí se s tím těžko smíří a budou se úporně bránit.
  2. Trvale se zabetonují a zničí hektary úrodné zemědělské půdy.
  3. Další dešťová voda se nebude mít kam vsakovat a rychle přispěje ke vzniku a intenzitě příštích povodní.
  4. Může se fatálně narušit vodní režim údolí, kde zvodnělými sedimenty mezi patou vrchů Českého krasu a Berounkou proudí podzemní vody, o kterých většina z nás ani neví. Ale možná jen dokud se jim nic nepostaví do cesty.
  5. Nezvratně se zničí přírodní partie, kterých si v okolí Dobřichovic jejich obyvatelé tak cení. Stálo by za to zeptat se zejména těch v okolí Pražské ulice, jestli raději strpí silný automobilový provoz nebo likvidaci míst, kam rádi chodí na vycházky. Ocitli by se vlastně mezi dvěma silnicemi.
  6. Asi všichni se shodujeme, že nechceme rozšiřovat výstavbu za současné hranice zastavěného území obce. Ale co jiného by obchvat byl?
  7. Emise, zejména ty nejnebezpečnější prachové, obchvat města neodstraní. Stejně nám tu v údolí zůstanou.
  8. Na většinu obchvatů doplácejí místní podnikatelé. Nová silnice jim odvede část zákazníků, které už ani nenapadne zajet do obce na nákup nebo za službami.
  9. Bude-li automobilová doprava ještě dál narůstat, je možné, že počáteční efekt na zklidnění dopravy v centru beztak pomine. V podobné míře jako nyní mohou být v dohledné době zaplněné jak obchvaty, tak komunikace v centru města, ale kromě bodu 8 žádná z uvedených škod nebude vratná.

Výstavba nových silnic, mostů, tunelů v uvažovaném rozsahu je mimo možnosti a kompetence obcí. Ty pro ně mohou vytvořit podmínky ve svých územních plánech a do jisté míry také pomoci s přípravou potřebných pozemků, aby byly k dispozici, pokud se najde ochotný investor.

Ale ptejme se, jestli obce můžou pro zklidnění dopravy dělat ještě něco jiného a rychleji. Tak aby to byť jen v omezené míře ale co nejdříve pomohlo. Domnívám se, že by neškodilo vytvoření lepších podmínek pro místní cyklistickou dopravu, nicméně hlavní řešení je potřeba hledat v podpoře kvality a dostupnosti hromadné dopravy.

Její páteří je v našem údolí železniční trať podél Berounky. Četnost spojů vcelku vyhovuje, čistota a úroveň vlakových souprav se postupně zlepšuje, mohla by určitě rychleji. Častá poruchovost na trati a horší stav vybavení stanic a nádražních budov se snad změní k lepšímu v souvislosti s připravenou rekonstrukcí celé tratě. Aby vlaky přilákaly i cestující, kteří dnes dávají přednost osobní automobilové dopravě, nestačí zavést oddělení první třídy, ale je nutno zlepšit celkovou kulturu cestování.

Je tu ovšem také významné množství osobních automobilů, které cestující denně svážejí k vlakovým stanicím. Kdo jednou odvykl, těžko se bude znovu učit chodit i ze vzdálenějších částí obcí pěšky, pro mnohé se sníženou pohyblivostí to ani není možné. Leckdo by rád jel na kole, kdyby věděl, že ho u nádraží bude moci bezpečně odstavit. České dráhy úschovnu kol na dobřichovickém nádraží již před mnoha lety zrušily a nevěřím, že by ji chtěly provozovat. Ale jsou některé moderní technické způsoby, jak bezpečné parkování kol řešit. Za úvahu stojí i to, jestli by na parkovišti nemohla být městem zbudovaná a spravovaná úschovna kol s celodenní obsluhou, která by svou přítomností zároveň působila jako prevence krádeží na parkovišti. Možná by to bylo účinnější než plánovaný kamerový systém.

Úplně nejlepší službu tu ale odvádějí regionální autobusové linky. Číslo 415 vozí cestující mezi Karlíkem a železniční stanicí v Černošicích, 448 pak z centra města na nádraží a dále do Všenor a nahoru na Černolice, Řitku a Mníšek a zpět. Linka 415 už se postupně hodně vylepšila, ale kdo je zvyklý ji využívat, ten ví, že ve všedních dnech chybí alespoň ještě jeden dopolední spoj a jeden později večer, který by stíhali i lidé, kteří navštívili v Praze nějakou kulturní akci od půl osmé nebo od osmi. To by se s přispěním obce mohlo snad zařídit, možná i nějaký spoj navíc o víkendech. Linka 448 z hlediska Dobřichováků obsluhuje malým počtem spojů jen velmi omezenou oblast, ale díky i za ni.

Určitě jste si také všimli, že ani mnoho dětí dnes už nechodí do a ze školy pěšky, ať už je to z pohodlnosti nebo z pochopitelné obavy rodičů o jejich bezpečí. Každý den se ke všem školním budovám sjíždějí auta jedno za druhým, určitě jsou to denně celkem stovky jízd. Starší děti by bylo možné podpořit promyšlenými opatřeními k tomu, aby jezdily na kolech, ovšem i pomineme-li bezpečnostní rizika, rozhodující obrat do současných zvyklostí by to asi nepřineslo.

Ideální představou pro Dobřichovice by byl malý městský autobus (nejlépe s nějakým ekologicky šetrným pohonem), který by v intervalech navazujících na příjezdy a odjezdy vlaků jezdil po okružní trase celým městem. Za jízdné s významnou obecní dotací nebo dokonce bezplatně by svážel a rozvážel obyvatele nejen k nádraží, ale také děti do a ze školy, všechny ostatní podle potřeby na nákup, k lékaři, za kulturou nebo na návštěvu přátel. Mohl by to být i významný společenský fenomén. Jsem přesvědčená, že by měl na hustotu automobilové dopravy v centru podobný účinek, jako z mnoha důvodů problematický obchvat. Sledujme, jak si povede třeba nový seniorbus v Černošicích.

Hustotu tranzitní automobilové dopravy obec sama příliš ovlivnit nemůže a určitě ne v blízkých letech. Ale svým obyvatelům - řidičům a řidičkám se může pokusit nabídnout ekonomičtější a ekologičtější alternativu, než je leckdy stresující popojíždění, kličkování mezi auty, chodci a cyklisty a hledání parkovacího místa.

Přála bych si, aby se tento článek stal startem pro všeobecnou debatu občanů a nedávno zvolených zastupitelů. Vím, že moje názory podložené jen osobní zkušeností a obecnými úvahami nemusí přesvědčit každého. Vyzývám přemýšlivé nebo odborně způsobilé Dobřichováky, aby se vyjádřili k mému laickému pohledu na zdejší dopravní situaci a její řešení. Pište, prosím, na e-mailovou adresu <Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.>, do redakce Informačního listu nebo přijďte na některé diskusní setkání s novými zastupiteli.

RNDr. Jitka Soukupová



Aktuality

15. 9. 2022 - Neformální setkání s kandidáty FOD se uskuteční ve čtvrtek 15.9. 2022 v 19. hodin v restauraci U Jezu. Občerstvení je zajištěno.

Write comment (0 Comments) Číst dál...

Výzva

Chcete se účastnit diskuzních setkání, přispívat odbornými názory nebo jinak pomáhat rozvoji občanské společnosti v Dobřichovicích? Chcete se spojit s lidmi, kteří prosazují pestrost názorů a veřejnou diskuzi o záležitostech obce? Neváhejte nás kontaktovat.

Naši kandidáti

Kdo jsou naši kandidáti v komunálních volbách 2022 do zastupitelstva obce Dobřichovice?

pořadí

jméno, příjmení

věk

povolání

1.

Ing. Zdeňka Klimková

44

ekonomka

2.

Mgr. Tomáš Knaibl

49

specialista veřejné diplomacie

3.

Mgr. Tereza Puldová

43

andragožka

4.

Ing. Markéta Dvořáková

53

specialista informačních systémů

5.

Ing. Eva Svejkovská

66

programátor/analytik, důchodkyně

6.

David Šercl

39

TV technik, střihač ve zpravodajství

7.

Ing. Jan Bárta

51

specialista řízení rizik

8.

Bc. Dagmar Staňková

 39

fyzioterapeutka

9.

 Iva Šerclová

71 

důchodkyně 

10.

Petr Horčík

49

OSVČ

11.

Doc. MgA. Tomáš Koutník

71

dirigent a VŠ pedagog

12.

Halina Kaslová Bechyňová

46

technická redaktorka a grafička

13.

 BcA. Samuel John King

28

grafik-výtvarník

14.

Ing. Milan Marek

57

strojní inženýr

15.

JUDr. Lubomír Bartál

47

advokát

 

  •  Ing. Zdeňka Klimková, ekonomka, 44 let 

Vystudovala jsem ekonomiku a management na ČZU v Praze. Profesně se dlouhodobě věnuji tématu dotací zejména v oblasti životního prostředí a informačních technologií. Mnoho let jsem pracovala ve Státním fondu životního prostředí jako projektová manažerka, metodička a později jako náměstkyně ředitele. Aktuálně pracuji v odboru fondů a strategií na Ministerstvu vnitra ČR, kde se specializuji na kontrolní a metodickou práci v oblasti dotací digitálních služeb veřejné správy. Jsem dobřichovická patriotka  v Dobřichovicích jsem se narodila a nyní zde žiji i s rodinou a dvěma dětmi. Ve volném čase se věnuji józe a procházkám se psem místních lesích. Od roku 2014 jsem zastupitelkou Dobřichovic a předsedkyní kontrolního výboru Zastupitelstva města.

 

  • Mgr. Tomáš Knaibl, specialista veřejné diplomacie, 49 let 

Vyrostl jsem na sídlišti v pražské Krči, které bylo vlastně velmi přívětivým „hřištěm“. Později jsem se přesunul na 10 let do moravské metropole, kde jsem na Masarykově univerzitě vystudoval anglistikuamerikanistiku. Po absolutoriu jsem působil v neziskovém sektoru nebo jako učitel angličtiny, v České republice, v Británii a v Mexiku. Po návratu jsem změnil profesi a několik let jsem pracoval v humanitární organizaci ADRA jako projektový koordinátor zahraničních projektů. Do Dobřichovic jsem se s rodinou přistěhoval v roce 2010. Od té doby také působím na Velvyslanectví USA v Praze, kde se v oddělení veřejné diplomacie věnuji programům podpory české občanské společnosti. Jsem přesvědčený, že je důležité osobně se angažovat v místě, kde člověk žije. Od roku 2018 jsem členem Zastupitelstva města Dobřichovice.

 

  • Mgr. Tereza Puldová, andragožka, 43 let

Vystudovala jsem andragogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a studium humanitní vzdělanosti na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy. Pracovala jsem v řadě neziskových organizací jako manažerka vnějších vztahů, fundraisingu, propagace či jako koordinátorka projektů a konzultantka. Neziskové organizace jsem také reprezentovala v mezinárodních profesních asociacích. Mám ráda daleké země, blízké lidi a celoživotní vzdělávání. Jsem vdaná, mám tři děti a v současné době pracuji jako specialista vzdělávání v Českých centrech. V Dobřichovicích jsem bydlela již během studií a trvale zde žiji s rodinou od roku 2010. 

 

 

  • Ing. Markéta Dvořáková, specialistka informačních systémů, 53 let

Vystudovala jsem informatiku na České zemědělské univerzitě. Aktuálně pracuji v oddělení informačních systémů Národního muzea. První pracovní zkušenosti jsem získala v Komerční bance. Kromě práce se věnuji svému koníčku, kterým je zahradní architektura. Po absolvování kurzu zahradní architektury jsem navrhovala zahradní úpravy v areálu léčebny dlouhodobě nemocných v Nemocnici Třebotov. Několik let jsem také jako dobrovolník vypomáhala s provozem mateřského centra YMCA. V Dobřichovicích žiji již téměř 20 let se svým mužem a čtyřmi dětmi. 

 

  • Ing. Eva Svejkovská, programátor/analytik, důchodkyně, 66 let

Vystudovala jsem obor automatizované systémy řízení na ČVUT v Praze. Nastoupila jsem do Československé obchodní banky jako programátor/analytik a účastnila jsem se různých projektů v rámci tvorby a zavádění nových informačních systémů banky.  Jako asistentka ředitele jsem byla manažerkou projektu Y2K za oblast IT. Dále jsem pracovala v odborech účetní metodiky, organizace a řízení, a poté v Živnobance jako specialistka datových systémů v oblasti retailu a úvěrování. V Dobřichovicích trvale žiji od roku 2002. Na uvítanou jsem zde  tehdy zažila povodeň, při které jsme měli vodu v celém domě nad kolena, následné vyklízení, uklízení, vysoušení a rekonstrukci. Mám dva dospělé syny. 

 

  • David Šercl, TV technik, střihač ve zpravodajství, 39 let

Jsem absolvent Střední průmyslové školy elektrotechnické v oboru automatizační technika. Podílím se na realizaci a produkci řady kulturních akcí a od roku 2006 působím jako technikstřihač v televizním zpravodajství. V Dobřichovicích bydlím trvale s rodinou od roku 2001. Mezi mé koníčky patří kultura a motorismus. Ocenil bych v centru Dobřichovic klidnější prostředí. 

 

  • Ing. Jan Bárta, specialista řízení rizik, 51 let

Vystudoval jsem finance v Bankovním Institutu (BIVŠ). Pracuji v bankovnictví jako specialista řízení tržních rizik. Jsem ženatý, společně s manželkou vychováváme dvě děti. V Dobřichovicích bydlím trvale od roku 2000. 

 

  • Bc. Dagmar Staňková, fyzioterapeutka, 39 let

Vystudovala jsem fyzioterapii na 1. lékařské fakultě UK. Po studiích jsem pracovala jako fyzioterapeut u dětí s kombinovaným postižením a nyní pracuji jako fyzioterapeutka v Rehabilitační nemocnici v Berouně. Ve volném čase trénuji sportovní gymnastiku dívek. V Dobřichovicích žiji od narození a spolu s manželem zde vychovávám dvě děti. 

 

 

  • Iva Šerclová, důchodkyně, 71 let

Absolvovala jsem Střední průmyslovou školu v Praze a praxi v provozní laboratoři Kovohutí Mníšek. Pracovala jsem jako asistentka v domovské průmyslovce a později ve zkušební laboratoři stavebních materiálů. Od mládí jsem se věnovala dětem na táborech a v Sokole. V Dobřichovicích jsem žila od pětip do 30 let, zpět jsem od roku 2016. I v mezidobí jsem však pravidelně dojížděla za rodinou. Jsem vdova, mám dospělého syna. Zajímám se o životní prostředí a udržitelný rozvoj ve prospěch místních obyvatel. 

 

  • Petr Horčík, OSVČ, 49 let

V Dobřichovicích jsem od dětství trávil každé léto, natrvalo jsem se přestěhoval po povodních 2002. Provozuji zde obchod s chovatelskými potřebami, (spolu)vychovávám dva syny a další zvířectvo. Absolvoval jsem gymnázium v Teplicích, poté jsem studoval politologiifilosofii na UJEP Ústí nad Labem. Od roku 2014 jsem členem kontrolního výboru města Dobřichovice.

 

  • Doc. MgA. Tomáš Koutník, dirigent a VŠ pedagog, 71 let

Absolvoval jsem Akademii múzických umění a po ukončení studií a stáži v Paříži jsem byl dirigentem rozhlasových symfoniků v Praze a Bratislavě, šéfdirigentem filharmonií v Ostravě, Košicích a Zlíně a také generálním hudebním ředitelem Severočeské filharmonie v Teplicích. Jako lektor mezinárodních dirigentských workshopů se studenty komunikuji německy, francouzsky a anglicky. Dnes vedu katedru dirigování na Akademii múzických umění v Praze. Rodinný dům se zahradou v Dobřichovicích, který patřil rodině mé manželky již od 30. let 20. století, kultivuji od roku 1980 a od r. 2002 také obývám se svojí rodinou.

 

  • Halina Kaslová Bechyňová, technická redaktorka a grafička, 46 let

Vystudovala jsem Střední uměleckořemeslnou školu při ŠÚUV obor textilní výtvarnictví a posléze jsem absolvovala pomaturitní studium na Vyšší odborné škole Václava Hollara obor knižní grafika a písmo. Po ukončení studia jsem pracovala jako grafička v několika nakladatelstvích. V současné době jsem technická redaktorka v nakladatelství Euromedia Group, kde se zabývám též grafickou úpravou knih. Vychovávám sama dvě děti (17 a 15 let). V Dobřichovicích žiji od narození a jakožto starousedlík vnímám proměnu Dobřichovic ne vždy zcela pozitivně, protože ne vždy přispívá ke spokojenému životu nás obyčejných občanů. Ve volném čase čerpám sílu v přírodě. 

 

  • BcA. Samuel John King, grafikvýtvarník, 28 let

Vystudoval jsem Vysokou školu kreativní komunikace v Praze se zaměřením na grafiku a média. Mám to štěstí, že koníček se stal i mojí prací  věnuji se grafice a marketingové propagaci, a to jak v komerčních sférách, tak i pro neziskové organizace. Aktuálně pracuji v místní letovské firmě zabývající se grafickými návrhy pro potisk na textil. V Dobřichovicích žiji od roku 2001, přistěhoval jsem se z anglického Kentu. V porovnání s Anglií zde oceňuji krásnou přírodu, mohu přímo z domova vyrazit na běžky, na kolo nebo do lesa se psem. 

 

  • Ing. Milan Marek, strojní inženýr, 57 let

Vystudoval jsem obor automatizace na Strojní fakultě ČVUT. Pracuji v oboru strojního inženýrství a informatiky aktuálně jako technik měření a automatizace. Mám dvě dospělé děti. V Dobřichovicích žiji už více než 10 let. 

 

  • JUDr. Lubomír Bartál, LL. M, advokát, 47 let

Vystudoval jsem právo na Právnické fakultě Univerzity Karlovy a univerzitě v Nizozemí. Od roku 2008 působím jako advokát zaměřující se na stavební právo, právo nemovitostí a životního prostředí. V Dobřichovicích bydlím od roku 2007. Zajímám se o ochranu životního prostředí a ve volném čase se věnuji sportu. Ke sportu se snažím vést i naše tři děti a vnímám to, jak je důležité vytvořit dětem prostředí umožňující zdravý pohyb. 

 

 

Write comment (0 Comments)

Chcete nás podpořit finančně?

Pokud se rozhodnete naši volební kampaň podpořit i finančně, můžete tak učinit vkladem na účet u Air bank - číslo 1092766066/3030.