Na pravém břehu Berounky projektuje soukromý investor (Zkrášlovací spolek pro Prahu západ, úzce spojený se spol. ALTSTAEDTER INVESTMENTS) cyklostezku DOBŘICHOVICE – VŠENORY mezinárodního významu (územní řízení zahájeno v červnu 2010, úpravy projektu 2011, 2012, 2014). Tento soukromý investor získal v r. 2009 dotaci na projekt cyklostezky (608 tis.Kč) a pravděpodobně předpokládá získání dotace pro její realizaci.
Po mnoha letech, kdy podpora cykloturistiky spočívala v instalování žlutých tabulek podél různě frekventovaných silnic, najednou rostou v krajině cyklostezky a investují se do nich velké částky peněz. Ve jménu cyklistů i životního prostředí se asfaltují cesty zcela nové, přímé koridory. Dopad cyklostezek na krajinu a zbytky klidových zón přírodě blízkého prostředí se zatím nebere v obcích moc vážně.
Ano, jedná se o další cyklostezku (již třetí mířící z Dobřichovic do Všenor a Černošic údolím Berounky) a to na pravém břehu, která by mohla získat kladné územní rozhodnutí vydané stavebním úřadem (což je předposlední krok k tomu, aby mohla být realizována). Doufat v to, že investor nakonec nezíská dotaci, je bláhové.
Připomeňme, že střet cyklistů s chodci a turisty (např. na Hřebenech, u řeky nebo v Letech) na stávajících trasách je problémem. Jedná se o důležité politické téma naší samosprávy, protože je třeba vyřešit uživatelský konflikt chodců, cyklistů a ochrany přírody. Při umísťování dalších cyklostezek chybí respekt (nebo znalost) k zachovaným zbytkům přírodní části území – např. u řeky. Před snadnou a rychlou jízdou je třeba upřednostnit rozumná kritéria a koordinaci s ostatními funkcemi území, které jsou nezpochybnitelné.
-
Stavba chystané cyklostezky leží v záplavovém území Q100 (stoletá voda) a ovlivní situaci při záplavách, protože využívá nevhodně protipovodňovou hráz.
-
Stavba prochází nadregionálním biokoridorem se zbytky říčních niv. Říční nivy a břehy toků by se měly chránit, povolovat tam jen stavby a činnost, která nebrání přirozeným procesům. Provoz na cyklostezce bude nadměrný pro přirozený vývoj říční nivy i migraci zvířat.
-
Chystaná cyklostezka leží v chráněném přírodním koridoru, kde je cenná krajinná klidová lokalita, kterou každodenně využívají občané s omezenou možností sportování – důchodci, rodiče s dětmi a mládež, hipoturisté a rybáři. Klidový význam Brunšovské strany získal na důležitosti po realizaci cyklostezky s asfaltovým povrchem na levém břehu. Pokud se stezka na pravém břehu zrealizuje a vyznačí do cyklomap, její provoz vytlačí chodce a ostatní uživatele klidové zóny i z tohoto posledního místa u řeky.
Zhodnocení projektu: stavba nesplňuje šířkové parametry kladené na mezinárodní trasu určenou dle projektu i chodcům (pro chodce i cyklisty v obou směrech u mezinárodní cesty by měla být min. šířka 4 m), likviduje řadu zeleně (doprovodná zeleň není řešena dostatečně), rozšiřuje protipovodňovou hráz směrem k řece (tedy opět zužuje koryto při průtoku povodně mezi touto hrází a protější „průmyslovou zónou“). Části vedené na loukách budou pravidelně poškozovány povodní, není to tedy marná a nehospodárně vynaložená investice? Stezka je navržena převážně na pozemcích státu (správcem je Povodí), obce Všenory a na soukromých pozemcích. Přes pozemek města Dobřichovice ve své poslední variantě není vedena.
V údolí Berounky jsou již dvě cyklotrasy. Na pravém břehu je cyklotrasa vymezená v cyklomapách od železničního mostu k lávce podél železniční trati, na levém břehu je nově vybudovaná cyklostezka navazující na úseky od Prahy a od Letů. Generel cyklotras Středočeského kraje tuto navrhovanou trasu podél pravého břehu řeky vyjmul z aktuálního návrhu v r. 2012.
Je otázkou, proč umožnit zbudování třetí trasy podél řeky. A je otázkou, proč zrovna územím, které je už jediné klidové a bezbariérově dostupné. Odpověď má dát obec a to prostřednictvím svých volených představitelů.
V r. 2010 vydala rada města souhlas s umístěním stavby, přestože stavba nebyla v souladu s požadavky protipovodňové ochrany. Na základě upozornění občanského sdružení Ardea v září r. 2010 rada města doplnila svůj souhlas o další podmínky.
V r. 2012, po doručení otevřeného dopisu občanského sdružení Ardea upozorňujícího na plánovanou stavbu cyklostezky, bylo na zasedání zastupitelstva odhlasováno, že město se stavbou této cyklostezky nesouhlasí. Toto usnesení však dosud, do srpna 2014, nebylo statutárním zástupcem města stavebnímu úřadu doručeno. V době schválení usnesení byla trasa stezky nakreslena přes pozemek města u pneuservisu u lávky (č.1942), současný návrh cyklostezky již s tímto pozemkem nepočítá.
Investor své plány evidentně nevzdává, projekt přepracoval a stále žádá o vydání územního rozhodnutí.
Stavební úřad 14. dubna 2014 přerušil na základě námitek sdružení Ardea územní řízení z důvodů souvisejících s ochranou přírody (na území Všenor - kácení dřevin, ochrana zvláště chráněných druhů živočichů), nicméně je velmi pravděpodobné, že investor ve svém úsilí nepoleví a bude usilovat o odstranění překážek, pro které bylo řízení přerušeno.
Není vyloučeno, že pokud bude vedení města nečinné, může investor dosáhnout svého.
Nesouhlas v petici proti plánované cyklostezce na pravém břehu již v r. 2010 vyjádřilo přes 250 občanů, v červnu až srpnu 2014 proběhl nový sběr podpisů proti této cyklostezce, nesouhlas s ní vyjádřilo dokonce 2090 lidí. Urbanistická komise před více než 1,5 rokem zpracovala podrobný rozbor projektu a svůj návrh předala radě města a zastupitelům, neproběhla však žádná diskuse a ani se problematika nedostala znovu na program zastupitelstva, možná i pod mylným dojmem, že této stavbě již bylo zabráněno.
Co je důležitější - chránit klidovou zónu v zájmu občanů města, nebo podpořit vznik již třetí cyklostezky? Je možné, že se blíží poslední termín, kdy město může do probíhajícího územního řízení zasáhnout.
J. Mejsnarová, P. Horčík